Nyheter

Andreas Ekström: Begagnatmarknaden måste bli bättre

Jag ger mig ut på nätet för att leta efter en begagnad mobiltelefon till min äldsta dotter. Det känns ju lite onödigt att köpa en helt ny till ett barn.
Andreas EkströmBild: Håkan Röjder
Snart upptäcker jag det jag hade förväntat mig att upptäcka:
Det är ganska svårt att köpa en begagnad mobiltelefon. I alla fall om man vill vara helt säker på att telefonen inte är stulen, inte är trasig och inte är inlåst i något knasigt avtal som stoppar mig från att ansluta den till det abonnemang jag önskar.
Vår enorma aptit på elektronik är fascinerande på många sätt. En av de mest fascinerande aspekterna är hur totalt renons vi är på etiska resonemang kopplade till elektronikkonsumtionen.
Att vi i femton års tid har burit iväg fungerande tv-apparater till tippen för att köpa nya apparater i stället är verkligen något för historieböckerna. Ett groteskt uttryck av överkonsumtion och hänsynslöshet.
För att bygga en tv, eller en surfplatta, eller en mobiltelefon, krävs stora mängder energi och material. Kobolt och kisel, till exempel, som huvudsakligen utvinns i Afrika i gruvor med vidriga arbetsförhållanden. Striden om metallerna är grunden för en rad väpnade konflikter och många, många människors död.
Men vem bryr sig, när det finns en ny retinaskärm till salu?
Jag letar vidare. Blocket, Tradera. Det här breda sökandet leder mig inte till några säkra svar. Traderas ranking av säljare skapar viss trygghet förstås. Men det enda alternativet som till slut känns helt säkert är att aktivera sitt sociala nätverk: Jag frågar mina vänner och bekanta via Twitter och Facebook om någon har en telefon att sälja. Bara genom en personlig relation till säljaren kan jag ju vara någorlunda säker på vad det är för någonting jag får.
Men den som ändå vill köpa något från en obekant person kan med fördel efterfråga originalkvitto – det minskar ju risken att man råkar köpa stöldgods.
I många andra branscher ser producenter stora värden i att ta hand om sin begagnat-publik. Det finns fina exempel på allt från bilmärken till klädmärken, som på det viset ägnar sig åt både kundvård, varumärkesbygge och viss miljöhänsyn. Jag ser inte samma höga ambitioner i hemelektronikbranschen (även om sajten Mobilfynd.se är ett fint undantag med ett brett utbud och ett återvinningsbolag som ägare).
Slutsatsen kan bara bli en:
Tillverkarna och mobiloperatörerna vill inte ha andrahandsmarknaden.
De behöver vår otrygghet, vår misstänksamhet och vår bristande ork. Det är nämligen sådant som säljer nya grejer.
Ny kobolt. Ny kisel.

TVÅ SAKER

1 Veckans podd. Jag har i princip helt slutat att lyssna på vanlig radio – men tack vare poddtekniken hör jag mer på Sveriges Radios program än jag någonsin har gjort tidigare. En favorit är att lyssna på gamla Sommar-program. Vad sägs om Anders Gernandt från 1974, som jag hörde på under en tråkig resa i veckan? Jag hade aldrig kunnat ana att jag var så intresserad av en hästexperts och tv-legendars värld.
2 Veckans tweet. Fotbollsjournalisten Jennifer Kücükaslan, @jennikucukaslan, har gjort en underbar gif, alltså en liten repeterande filmsnutt, från en presskonferens med fotbollstränaren José Mourinho som uttrycker humoristisk arrogans när den är som finast. Måste upplevas. Följ henne!
Gå till toppen