Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Lund

Hur ska Lund klara en fördubblad trafik?

Planerna för Lund C och spårvägen har riktat bort uppmärksamheten från den stora frågan. Det menar en förening som startat egen utredning av järnvägstrafiken genom Lund.

Spåren är så nära Magnus Jannerts tomt att det nästan går att röra vid tågen.Bild: Albin Brönmark
"Föreningen vid spåret" menar att en tunnel är helt nödvändig om tågtrafiken ska kunna öka i den omfattning Trafikverket tror och hoppas.
– Man är nära ett kapacitetstak redan i dag, säger Åke Olson, med mångårig erfarenhet från både Öresundsförbindelsen och Citytunneln.
De tror inte att det är möjligt med en fördubblad trafik med 750 tåg per dygn genom Lund.
Föreningens medlemmar bor intill spåret och en av dem, Magnus Jannert, har järnvägen på andra sidan väggen. Han vet vad som kan hända vid en urspårning för det har han redan varit med om.
År 1987 spårade flera vagnar ur i kurvan söder om Lund C och en av vagnarna kasade in på Magnus Jannerts tomt och tog husgaveln med sig.
– Tur det inte var ett persontåg som spårade ur och att någon skadades. Men då tror jag att vi hade haft en tunnel vid det här laget, säger han.
Oron för nya olyckor och alla transporter med farligt gods finns där hela tiden.
– Godstrafiken måste ut från stan, säger Sven-Thore Holm.
Föreningen vill se ett helhetsgrepp som inte stannar vid ramprogrammet för Lund C.
– Kommunens planer tar slut vid Bantorget. Där föreslås en massa skyddsåtgärder, men söderut planeras inga bullerskydd och ingen talar ens om det, säger Sven-Thore Holm.
Han bor på Västergatan och gillar inte planerna.
– Trafiken ska fördubblas och det ska bli höghastighetståg. Godstågen genom Lund ska bli längre trots att de varken lastar eller lossar i Lund. Vi reagerar mot allt detta.
Det gnisslar högt när tågen passerar. I järnvägssammanhang är kurvan precis söder om Lund C tvär. Mer än två spår planeras inte på den smala sträckan och föreningen menar att det skapar en flaskhals.
Utanför Lund byggs järnvägen ut på flera håll och i förlängningen innebär det mer tåg genom Lund.
– En stor del av hela Sveriges export passerar Lund på de här två spåren, säger Sven-Thore Holm.
Den enda lösningen som föreningen ser det är en tunnel under Lund, men även yttre godsspår. Prislappen ligger på åtskilliga miljarder kronor.
– Trafikverket är beredda att betala miljarder för järnvägen genom för Arlöv, Åkarp och Hjärup. Nog borde det finnas pengar till Lund också, säger Åke Olson.
Han tycker inte att Lunds kommun slåss för sin sak.
– Jag tror att kommunen är i händerna på Trafikverket och Jernhusen och kanske har de tyckt att det är skönt att lasta ifrån sig.
Åke Olson jämför med sina erfarenheter från Citytunneln i Malmö.
Malmö drev på för en tunnel.
– Där agerade Malmö kommun tidigt och utredde själva. Lund gör ingenting. Det här borde kommunen hålla på att utreda nu, säger Åke Olson.
– Järnvägen påverkar långt fler Lundabor än spårvägen, säger Sven-Thore Holm.
Föreningen sticker inte under stol med att de är en intressegrupp och de ligger i startgroparna för att uppvakta politikerna.
– Vi ska fråga alla politiska partier var de står, säger Sven-Thore Holm.
Gå till toppen