Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Lappad medan hon betalade

Under tiden Pernilla Kerrén stod vid parkeringsautomaten hann hennes bil bli lappad. Böterna är utfärdade en minut innan hennes biljett skrevs ut.

Följ Sydsvenskan Lund på Facebook
Pernilla Kerrén och hennes svärmor skulle uträtta någa ärenden i Lund och hade ställt bilen i parkeringshuset Färgaren bakom Åhléns.
– När jag satte i mitt kort och skulle betala så stod det att det skulle kosta tio kronor och då fick jag tid ända till kvällen. Jag tyckte att det verkade alldeles för billigt, så jag sa till svärmor att det är bäst att göra om det, så att vi inte riskerar att få böter, säger Pernilla Kerrén.
Så hon avbröt köpet och satte in kortet igen.
– Då var det som om automaten låste sig. Så jag försökte starta om och stoppade in kortet en gång till, då blinkade det rött och displayen slocknade. Då tänkte jag att vi väntar och ser vad som händer, så vi stod säkert där en minut eller två. När automaten fastnade i error-läget tog jag ut kortet och stoppade i ett annat betalkort och då gick köpet igenom.
Pernilla Kerrén och hennes svärmor gick tillbaka till bilen och satte biljetten innanför rutan och gick iväg och uträttade sina ärenden.
– När vi kom tillbaka och hade satt oss i bilen igen ser jag att det sitter en lapp under vindrutetorkaren. Jag sa skrattande att det var tur att vi gjorde ett nytt köp av biljetten så att ingen kunde ge oss böter. Och så visade det sig att det var en böteslapp.
Kontrollbiljetten var utfärdad en minut innan Pernilla Kerréns biljett från automaten.
– Så jag gjorde ett överklagande och tänkte att det inte skulle vara några problem, men jag fick tillbaka att de inte godkänner mitt överklagande, eftersom det inte fanns någon biljett när de kontrollerade bilen.
Om Pernilla Kerrén vill gå vidare med ärendet är hon hänvisad till tingsrätten.
– Det kan inte vara okej att de gör så, då kan de i princip göra vad som helst. På kontrollbiljetten står det att de ska ha övervakat min bil i 16 minuter, men både jag och min svärmor är helt övertygade om att det inte kan ha tagit så lång tid, även om automaten hängde sig, säger Pernilla Kerrén.
För att styrka hennes berättelse har hon bett parkeringsbolaget att kontrollera automaten.
– Men de vill inte ens kontrollera att jag har försökt göra ett köp tidigare, det kontrollerar de bara om jag väljer att ta det till tingsrätten, säger Pernilla Kerrén.
Niclas Nilsson, VD på Lunds kommuns parkering AB, säger att man följer Svenska Parkeringsföreningen, Sveparks, etiska regler.
– Det är standardförfarande, vi gör en första bedömning om kontrollavgiften är felaktigt utfärdad, och kan vi inte se det måste man vända sig till tingsrätten, så fungerar det i hela landet. Jag har kollat hela det här ärendet och kan konstatera att det är ett korrekt avslag, säger Niclas Nilsson.
Om man vill bevisa att en maskin har hängt sig eller att man har gjort en betalning i en automat, kan man be er att kontrollera det?
– Både ja och nej. Vi hanterar inte kortnummer, det vill vi inte, men vi kan se om en automat har hängt sig. Och det vi kan se i det här fallet är att alla apparater i parkeringshuset har fungerat, det finns ingen fellogg, utan den har fungerat klanderfritt.
Så ni har kunnat se att automaten har fungerat, men ni har inte kunnat kontrollera om hon har gjort ett tidigare försök att betala, eftersom ni inte har tillgång till kortuppgifterna?
– Vi kan se att man har gjort kortbetalningar både före och efter den tidpunkt som hon har betalat, så vi vet att automaten har fungerat, men vi har inte tillgång till kortnumren.
Gå till toppen