Malmö

Svalnat intresse för konferenser

Både Helsingborg och Malmö satsar hårt på nya konferensanläggningar. Men konkurrensen är stenhård.

Härom veckan öppnade den nya lyxiga kongressanläggningen Malmö Live med plats för 1 500 konferensgäster alldeles intill Centralstationen. De senaste åren har det också byggts flera stora arenor med konferensmöjligheter i Skåne: Helsingborg arena, Malmö arena, Swedbank stadion, Malmömässan och Sparbanken Skåne arena i Lund. I Helsingborg finns också långt framskridna planer på att bygga en stor konferensanläggning på Ångfärjetomten i centrum.
Men samtidigt som de stora konferensanläggningarna slår upp portarna störtdyker antalet konferensgäster. Enligt Statistiska centralbyrån (SCB) har antalet belagda hotellrum för konferensgäster i Skåne sjunkit med 33 000, eller 14 procent, sedan 2008.
– Hotellövernattningar i samband med konferens har trendmässigt minskat de senaste tio åren. Det finns flera teorier. Men den jag hör oftast är att IT-utvecklingen har lett till att man inte behöver träffas lika mycket längre, säger Thomas Jakobsson, branschekonom på besöksnäringens organisation Visita.
Konferenser är också väldigt konjunkturkänsliga, något av det första som dyker neråt när dåliga tider stundar. Under sötebrödsdagar läggs konferenser centralt i dyrare orter. Vid sämre tider ofta på landsbygden. Konkurrensen är hård, och därför är det oklart om de nya anläggningarna kommer att klara sig ekonomiskt - eller om de kommer att tränga undan gamla mer etablerade konferensanläggningarna.
Samtidigt som konferenserna minskar ökar antalet hotellnätter för privatpersoner som reser på sin fritid. För att fånga in dem försöker många konferensföretag bredda sin verksamhet genom att erbjuda event och spa för privatpersoner.
– De ser att det är tuffare. Då försöker de nå privatkunderna, säger Thomas Jakobsson.
Privatresenärerna gör att hotellmarknaden trots allt ökar i Skåne: från 1,9 miljoner belagda rum 2008 till 2,2 miljoner 2014. Men det innebär inte att hotellen kan skära guld med täljkniv. För att de nya, stora hotellen ska fylla alla sängar tvingas de pressa priserna stenhårt:
– Efterfrågan på Malmös hotellmarknad ökade ifjol. Samtidigt minskade hotellrumspriset nästan lika mycket. Det är redan en tuff konkurrens, säger Thomas Jakobsson.
Gå till toppen