Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Lund

Spårvägspengarna får vänta

Investeringen skjuts upp ett år, som de borgerliga föreslog. Det blev inga 50 miljoner kronor till nästa år som S och MP ville, trots att de gick ut hårt i debatten.

– Man får leta med lupp om man ska hitta ett misslyckat spårvägsprojekt, sa Anders Almgren (S).
– Vi har aldrig varit närmare en finansiering av spårvägen, sa Emma Berginger (MP).
Men samtidigt är det en bra bit kvar och det fick Anders Almgren att höja ett varnande finger för signalerna som Lunds kommun sänder när man inte vill satsa direkt.
– Vi riskerar möjligheten till statlig medinvestering, sa Anders Almgren och menade att försenade pengar till spårväg från Lunds kommun kan få staten att tvivla på allvaret i satsningen.
Spårvägsprojektet har fått EU-pengar som måste betalas tillbaka om spårvagnarna inte blir verklighet.
– Vi kan inte leva upp till avtalet med Europeiska investeringsbanken och det blir en återbetalning för mellan 7 och 27 miljoner kronor för kommunen, sa Anders Almgren (S).
Alliansen tyckte att spårvägsinvesteringen kan vänta i ett år.
– Vi är för spårvagn och är beredda att senare i år göra en omprövning för att rädda de pengar vi kan få från EU, sa Christer Wallström (FP).
I spårvagnsfrågan var partierna väl förskansade i de vanliga skyttegravarna på vardera sidan om banvallen.
– Vi föredrar modern kollektivtrafik. Vi ska inte backa in i en 1800-talslösning som spårvagnen faktiskt är, sa Börje Hed (FNL).
Han ifrågasatte också MP.
– Om MP vill leva upp till sitt namn bör man snarast överge spårvägsplanen, sa Börje Hed.
Emma Berginger (MP) svarade med att spårvägen är så framtida något kan bli ifråga om miljövänlighet och kapacitet.
FNL hade flera säryrkanden om neddragningar och miljonbesparingar på spårväg. Men en majoritet vill alltjämt ha spårväg förr eller senare.
Gå till toppen