Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Så kan bussarna i Lund köra framöver

Det är viktigare att bussarna kör till Lund C än till Botulfsplatsen. Det tycker Lundaborna. Redan nästa år kan en del linjer köra direkt till Lund C.

Skånetrafiken, Lunds kommun och Nettbuss har gjort en enkätundersökning och fokusintervjuer med Lundabor för att ta in synpunkter på vilka sträckor Lunds bussar ska köra i framtiden.
Vad som är viktigast beror på var man bor och på hur gammal man är, visar undersökningen. En majoritet av dem som svarat på enkätundersökningen är äldre, och för dem är det viktigt att busshållplatserna ligger tätt och att alla bussar fortsätter att köra till Botulfsplatsen.
Men när man tittar på hela undersökningen tycker en majoritet att Lund C är viktigare än Botulfsplatsen. Fyra av tio säger att Lund C är den viktigaste knutpunkten medan tre av tio tycker att Botulfsplatsen är viktigast.
Med medborgarundersökningarna i ryggen ska Skånetrafiken nu analysera vissa specifika linjegrenar. Ett exempel är linje 2 och 4 från norra Lund.
– Idag har de väldigt lång och omständlig körväg. Om man ska till Lund C får man ta en tur förbi lasarettet och Botulfsplatsen för att sedan åka upp igen förbi Domkyrkan och Biblioteket. Vad händer om man kör direkt till Lund C efter sjukhuset? säger Fredrik Schell, projektledare på Skånetrafiken för Trafikutredningen Lund.
Andra exempel är funderingar på att snabba upp resvägen vid Nova. Där skulle linje 4 kunna köra rakt fram i Fjelierondellen och därmed komma förbi Nova Lund för att sedan svänga höger upp i nästa rondell mot Gunnesbo.
– Då kanske man behöver en kompletterande linje i området. Ett annat exempel är dagens linje 3 som går väldigt kringelikrok. Hur skulle det se ut om man öppnar upp en bussgata mot Norra ringen? säger Fredrik Schell.
Sådana förändringar skulle dock medföra ändrade detaljplaner och kostnader i form av vägbyggen och då måste budgeten anpassas efter det. Det blir därför något som ligger längre fram i tiden.
Men mindre förändringar som bara handlar om att bussarna kör andra sträckor till befintliga hållplatser skulle kunna genomföras redan till nästa höst.
Först ska Skånetrafiken dock genomföra modellberäkningar som visar om nya sträckningar skulle öka busstrafiken.
Modellberäkningarna tar hänsyn till körtiden för en buss jämfört med att till exempel köra bil. Beräkningarna tar också hänsyn till hur många som åker med en viss linje idag – det finns resandestatistik ner på hållplatsnivå. Och man tittar på vad resenärerna har som mål: var finns de stora arbetsplatserna, reser folk vidare från en viss punkt och så vidare.
I höst ska utredningen presentera sina rekommendationer, sedan är det upp till politikerna i Lunds kommun och regionen att fatta beslut om det ska bli så.
– Redan nästa höst ska vi kunna göra eventuella förändringar i linjenätet, förändringar som inte kostar pengar. Vi kan inte påverka budgeten för den är redan lagd, säger Fredrik Schell.
Gå till toppen