Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Gör inte om en ­redan välfungerande verksamhet

Det var glädjande att läsa i Sydsvenskan den 19 juni att Malmö Naturskola blir kvar. Jag känner dock fortfarande en viss oro över att personalantalet reduceras. Jag önskar att många elever i Malmö stad även fortsättningsvis får uppleva det som min klass fick möjlighet till under vårterminen då 25 förväntansfulla andraklassare och två pedagoger åkte till Torup för att ägna sig åt biodling under en dag.
I Torup finns bland annat biodling. Här hålls en kurs för blivande biodlare.Bild: Bengt Arvidson, 2014
Naturbussen hämtade upp dem vid skolan och en spännande dag hade börjat. Väl framme blev de mottagna av två naturpedagoger från Naturskolan i Malmö. Efter en kort introduktion av dagen var det äntligen dags att gå ut till bikuporna. Eleverna fick ta på sig heltäckande vita dräkter och hattar med skyddande nät. Efter det fick de uppleva hur man gör eld i pusten för att spruta in rök hos bina.
Eleverna fick hålla i bi-ramar, se dansande bin, lära sig varför bin är viktiga för naturen, lyssna på bin, skära ut en vaxkaka full med solvarm honung som de sedan pressade. De fick smaka på honung och de fick till och med ta med sig en liten burk hem. Till lunch denna dag fick eleverna korv grillad över öppen eld. Den stund som var kvar tills det var dags att åter bege sig till skolan tog naturpedagogerna med klassen på en upptäcktsfärd i skogen. Eleverna fick smaka, se, känna och lukta på ätliga växter. De fick hoppa på stenar över bäcken och spana efter snokar i dammen. ”Det här var inte så roligt som du lovade fröken”, utbrast en elev. ”Det var ännu bättre!”
Detta är bara en av många fördjupningsupplevelser som Malmö Naturskola har arrangerat för Malmö skolors elever. Naturpedagogerna har med sitt kunnande och sitt stora engagemang ökat elevernas nyfikenhet och intresse för naturorienterande ämnen. De har även utbildat oss pedagoger i skolan för att vi ska kunna föra kunskapen vidare till eleverna. Syftet med biologiundervisningen i skolan är att eleverna ska utveckla kunskaper om biologiska sammanhang och nyfikenhet på och intresse för att veta mer om sig själva och naturen. (Läroplan för grundskolan 2011)
Jag hoppas verkligen att eleverna även i framtiden får möjlighet att vara med om Malmö Naturskolas utbildningar och att samtliga naturpedagoger återanställs.
Kristina Borglinpedagog i grundskolan, Malmö
Gå till toppen