Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Hon har potential att förändra världen

Algbonden Fredrika Gullfot som driver Simris Alg i Hammenhög har – som en av tolv entreprenörer världen över – blivit utsedd till Innovation Fellow av tidskriften Wired. Det är andra året i rad som Wired utnämner innovatörer med potential att förändra världen.

Fredrika Gullfot, vd och grundare av Simris Alg, har utsetts till Innovation Fellow av Wired.Bild: Jenny Leyman
– En av de andra bland de här tolv utvalda konstruerar raketer som går på antimateria, så det är den ligan man spelar i. Jag känner mig väldigt ödmjuk. Det är väldigt roligt för de har framförallt uppmärksammat det som jag ofta pratar om, problematiken med utfiskningen av haven som man kan göra något åt med omega 3 från algolja, säger Fredrika Gullfot.
Hon grundade Simris Alg 2011. Bolaget utvecklar och säljer hälsoprodukter baserade på alger odlade i växthus i Hammenhög.
Fredrika Gullfot är den första svensken som fått Wireds utmärkelse. Den innebär bland annat att hon kommer att tala på Wireds årliga event i London i oktober. Därtill kommer tidskriften att publicera artiklar om henne och om Simris Alg och presentera henne för sitt nätverk.
– De väljer ut tolv entreprenörer från hela världen med potential att göra ett avtryck i världen. Det är jättekul, men jag är fortfarande lite i chock, säger Fredrika Gullfot.
Vi träffar henne i Almedalen dit hon tagit sig för att tala på ett par seminarier, bland annat på ett som handlar om hur man ska få innovativa företag att stanna i Sverige.
Själv ser hon Wireds utmärkelse som en hjälp på traven inför bolagets internationella lansering.
– Många som läser Wired är sådana som man brukar kalla early adopters, kärntruppen av kunder som är först med att pröva innovativa produkter. Nu kommer vi in där på en räkmacka och det är fantastiskt, säger Fredrika Gullfot.
Simris Alg lanserade sin algolja i mars tillsammans med en rad andra algbaserade produkter som teer och Chlorella Crispies. Försäljningen växer stadigt, i dag har de arton återförsäljare över hela landet.
Det är dock ett tag kvar innan de är redo för andra marknader. Först måste de bygga ut algodlingen i Hammenhög. Den begränsande faktorn är pengar.
Fram till i dag har Simris Alg tagit in 42 miljoner kronor från 128 delägare varav ett stort antal privatpersoner. Men utbyggnaden av algodlingen kostar ungefär 60 miljoner kronor.
– Det vi verkligen behöver är någon som går in och tar en större post i bolaget. Det tar tid, men vi har flera diskussioner på gång med fonder och potentiella industripartners, säger Fredrika Gullfot.
Gå till toppen