Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Åsikter

Läsartext: Grundskolan måste lära ut psykologi

Skolan är ett hett ämne. Det debatteras livligt om lärarlöner, vinster som plockas ut, oansvariga föräldrar och bråkiga elever. Det ska dock kommas ihåg att skolan är mer än pengar och stök. Skolan är ett kunskapscentrum, som ska förbereda Sveriges barn för en ljus framtid, där de ska kunna navigera i samhällslivet, sitt personliga liv och inom en karriär.
Undervisning i psykologi redan i grundskolan skulle kunna hjälpa eleverna i deras känslomässiga utveckling, skriver Marielle Sterner.Bild: JESSICA GOW / TT
Sedan nittiotalet har psykisk ohälsa bland unga tredubblats, enligt Socialstyrelsens rapport från 2013. Nathalie Strand undrade den 16/7 varför skolan inte lär ut mer om psykisk ohälsa, och jag ställer mig samma fråga. Vi lär oss om fysiska sjukdomar i biologin och kemin. Vi lär oss hur man äter rätt i hemkunskapen och om ergonomiska arbetsställningar, för att inte få ont, i idrotten. Varför är det så tyst kring vårt inre mentala liv? Psykologiska sjukdomar har alldeles för länge varit tabubelagt, och det är dags för skolan att vända på detta.
Som psykologistudent tycker jag att psykologi är ett fantastiskt roligt ämne, och anser mig privilegierad som får studera det. Världens utbildningar i psykologi kom dock inte till för studenternas nöjes skull. De finns för att psykologi är ett livsviktigt ämne. Forskning leder till att vi kan rädda människor. Vi lär oss hur vi hanterar och behandlar psykiska, psykosomatiska och neurologiska sjukdomar. Vi finner kunskap om hur alla människor kan utvecklas via exempelvis minnes-, inlärnings- och copingstrategier. Vi lär känna oss själva, och vi utvecklar förståelse för andra. Det byggs en bas av kunskap som kan användas för att förstå hur samhället bör planeras, så att så många människor som möjligt mår så bra som möjligt. Psykologi är en viktig och nödvändig vetenskap.
För mig är det självklart att grundskolan måste lära ut psykologi. Inte endast för att det är en lika viktig vetenskap som de andra ämnen vi har i grundskolan, utan för att det är kanske det enda ämnet som kan lära våra elever att ta hand om sitt psyke; och unga som närmar sig tonåren behöver kanske mer än någon annan lära känna och förstå sina tankar, känslor och beteenden.
Att förstå något är grundläggande för att kunna hantera det. I terapi läggs det oftast mycket fokus på att patienten ska förstå sina egna känslor och tankar, för att förståelse ofta är nyckeln till förändring. Att införa psykologi tidigt i kursplanen kan ha mycket goda konsekvenser för elevernas emotionella utveckling. Flera studier har visat att psykologiundervisning leder till att elever utvecklar högre självförtroende och minskar ångest- och depressionssyndrom. Andra studier har visat att ökad psykisk hälsa leder till ökad akademisk framgång.
Jag jobbar med ungdomsföreningen Kort om samhälle. Vi har nyligen startat namninsamlingen Inför psykologi i grundskolan!som ska skickas in till skolminister Gustav Fridolin, med förhoppningen att regeringen utreder möjligheten att införa psykologi som grundskoleämne. Håller du med om att det är en bra idé? Skriv under!
Marielle Sterner, ordförande i Kort om samhället
Gå till toppen