Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Allt fler skånska cyklister och fotgängare dödas

Siffrorna fortsätter att stiga – allt fler dör i gång- och cykelolyckor.
Fyra av de tio värsta svenska kommunerna ligger i Skåne.

Värst i Skåne är Ängelholm. Här skadas och dödas så många cyklister och gångtrafikanter att det placerar Ängelholm på en femteplats bland de värsta olyckskommunerna. 
Det skadas dubbelt så många i Ängelholm som i storstäderna Göteborg och Stockholm, i förhållande till folkmängden. 
Värst i Sydskåne är Lund. Här skadas och dödas så många cyklister och gångtrafikanter att det placerar Lund på en sjätteplats bland de värsta olyckskommunerna. Också i Lund skadas dubbelt så många som i storstäderna Göteborg och Stockholm, i förhållande till folkmängden.
Det visar det senaste trafikskadeindexet från Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, som listar de rapporterade skadorna i Sveriges 290 kommuner.
Malmö hamnar på en tiondeplats och Helsingborg på plats tretton – båda långt över de genomsnittliga siffrorna för riket.
– Det är väldigt oroväckande att man inte kan se en positiv utveckling utan att olyckorna i stället ökar varje år. Det visar att det finns mycket kvar att göra, säger Marie Nordén, generalsekreterare på NTF.
Totalt står fotgängarna och cyklisterna för över hälften av alla skador i den svenska vägtrafiken. Årligen skadas cirka 1 100 allvarligt.
– Vi ser att antalet skadade har en koppling till att fler väljer cykeln och det är naturligtvis positivt, men när man ser att antalet cyklister ökar måste man i samma takt jobba med säkerheten. Och det tycker jag inte att kommunerna har gjort, säger Marie Nordén.
Enligt NTF behöver kommunerna framför allt arbeta med fyra punkter:
Hastighetsgränserna behöver anpassas. De ska kännas logiska för bilisten och fysiska hinder krävs för att de ska efterlevas. Cykelmiljön måste bli säkrare.
Trafikslagen bör separeras och säkra gång-, cykel- och mopedpassager måste finnas. Förståelsen bland alla trafikanter måste öka.
Kommunerna bör också jobba för att få upp hjälm­­användandet. Belysningen behöver förstärkas. Det gäller gatubelysning vid övergångsställen och andra gångpassager, eftersom en stor del av fotgängarolyckorna sker i mörker. Och kommunerna bör verka för ökad reflexanvändning.
– Risken att vara med om en olycka jämfört med nyttan det har att röra på sig har relationen 1 till 20. Cykling är bra både för ens egen hälsa och för luftkvalitén. Så om folk som blir rädda för olyckor och slutar röra på sig blir det en stor förlust för hela samhället. Det är viktigt att kommunerna jobbar med de här frågorna.
Det säger Cykelfrämjandets ordförande Lars Strömgren. Förutom hastighetsåtgärder finns det en sak till att lägga krut på, tycker han:
– Korsningarna. De flesta olyckor sker i korsningspunkter när fordon svänger höger och cyklisten som ska rakt fram hamnar i döda vinkeln.
I Malmö görs 22 procent av alla resor med cykel. Och visst är säkerheten en utmaning, säger tekniska nämndens ordförande Milan Obradovic (S):
– Vi har sett en ökning i olyckor, absolut.
Vad behöver Malmö för att olyckorna ska bli färre?
– Jag tror att vi får titta på mer flexibla lösningar. Vi måste jobba med tryggheten, att få ner farten genom att smalna av gator och bygga nya cykelbanor.

Fyra skånska kommuner i topp

1. Umeå 748
2. Varberg 674
3. Skellefteå 629
4. Vännäs 546
5. Ängelholm 539
6. Lund 530
7. Ystad 521
8. Luleå 516
9. Norrköping 510
10. Malmö 498
* Rikssnittet har index 265.
NTF:s kommunala trafikskadeindex listar Sveriges 290 kommuner och räknar fram ett index utifrån hur många som har skadats eller omkommit under 2014, i förhållande till kommunens befolkningsmängd. Olyckstatistiken bygger på polis‐ och sjukvårdsrapporterad data ur den nationella olycksdatabasen STRADA.
Gå till toppen