Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Familj

Anette Norberg

Anette Norberg, Stockholm, avled, som tidigare meddelats, den 26 juni i år. Hon blev 61 år.

Anette Norberg föddes i Stockholm men tillbringade en stor del av sin barndom, hela sin ungdom och många av vuxenlivets år i Malmö.
Vi träffades på Studioteatern, en amatörteater i Malmö i mitten av 1970-talet. Dit hade hon kommit som 15-åring.
För Anette var teatern en plats där hon kunde utforska världen. I början spelade hon barnteater, så småningom världsdramatik som "Bernardas hus" och kabaréer som den könspolitiska "Plutbröst" där hon också skrev en del av texterna, något hon fann stort nöje i och kom att fortsätta med.
Anette utbildade sig till fritidspedagog, men snart sökte hon och kom in på Scenskolan i Malmö.
Hon var en kul lekkamrat. Ena dagen föreslog hon att vi skulle tänka ut några framtida uppfinningar som skulle förändra människors vardag, andra diskuterade vi hur den optimala bardisken är utformad. Vi kom fram till att den ovala är bäst.
Anette gjorde mitt liv rikare och roligare, vidgade mina vyer och visade mig vägen till storheter som Abba, Kristina Lugn, Bette Midler och Rainer Werner Fassbinder.
Under ett par år var Anette med i Studioteaterns professionella ensemble. Hon spelade bland annat Sancho Panza i musikalen "Mannen från La Mancha" och utgjorde ena halvan av komikerparet Max und Topsy.
Anette flyttade till Stockholm, men frilansade över hela landet, först som skådespelare och sedan allt mer som regissör. Därmed fick hon god användning för sin förmåga att få andra att komma in i ett kreativt flow.
Vi träffades mindre ofta men när vi gjorde det blandades högt och lågt. Vad gjorde alla våra gemensamma vänner? Hur var det med kärleken och livet? Vilka filmer och teaterpjäser hade vi sett och vad tyckte vi om dem? Isa, som Anette levde med, brukade påpeka att franska regissörers senaste filmer var ett stående inslag.
Anette jobbade bland annat på Unga Dramaten, Helsingborgs stadsteater, Uppsala stadsteater, Malmö opera och Stockholms stadsteater. Hon hade en alldeles speciell humor som visade sig i hennes skådespeleri, regi och texter.
Det publiken fick ta del av var absurt, bröt mot konventioner och var inte sällan skruvade blinkningar som kopplade ihop det som skedde på scenen med fenomen i samtiden.
Kvinnors villkor, klass och de tvångströjor som konventioner utgör, intresserade Anette och fanns alltid med i hennes arbete. Hon analyserade, undersökte och utmanade. Resultatet blev ett eget, ofta gränsöverskridande, scenspråk. Strindberg och Madonna var två av hennes husgudar.
Anettes sista uppsättning blev "En Folkefiende" på Regionteatern i Växjö. Hon var då redan märkt av den cancer som kom att ta hennes liv. Efter premiären samlades ensemblen och några av oss tillresta vänner på scenen. Anette höjde sitt glas, tackade alla och skålade för den tid som varit.
Gå till toppen