Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Vi måste lära oss att handskas med tillvarons smärta

Den ökande psykiska ohälsan skrämmer. Orsakerna är komplexa och lösningarna måste därmed vara av olika slag. Marielle Sterner, som själv läser psykologi, förordar i en insändare den 17/6 att man inför ämnet i grundskolan, eftersom kunskap och förståelse kan leda till förändring. Jag håller till fullo med.
Richard Bernce förespråkar Acceptance and Commitment Therapy, en metod för att lära sig acceptera och hantera smärta och ångest.Bild: CLAUDIO BRESCIANI / TT
Men vi behöver inte bara öka vår kunskap om psykologi.
Vi har i vår kultur tappat mycket av den grundläggande förståelsen för vad det är att vara människa – en av många arter i ett avancerat ekologiskt system med en historia på hundratals miljoner år. Vi har alla, mer eller mindre, tappat kontakten med våra basala levnadsvillkor och tror att vi kan hantera naturen, våra kroppar och våra själar som maskiner. Vår kropp och vårt liv ska vara friktionsfria, allt annat är ett tecken på ohälsa eller sjukdom.
När kriser uppstår i våra liv tror vi, understödda av en ”bot på beställning”-kultur, att obalansen ska rättas till så snabbt som möjligt. Vi vill inte lida och sjukvård och mediciner blir därför våra förstahandsval oavsett vad krisen handlar om. Därigenom undandrar vi oss möjligheten att mogna, växa med vår smärta och så småningom kanske uppnå acceptans inför tillvarons villkor. Jag vågar påstå att vi levt oerhört skyddade i vår kultur. Vi har invaggats i idéer om att livet ska vara ”lyckligt” – idéer som förstärks av färgglada idealbilder från vänner och bekanta på till exempel Facebook.
Otillräcklighetskänslor skapar oro, ångest och depressiva reaktioner. För mycket tid framför datorer, stillasittande och för lite sömn leder till ohälsa. Det finns idag ett flertal studier som tydligt visar detta.
Det är hög tid att påbörja ett förändringsarbete för att erbjuda andra värden som är mer förenliga med hur livet faktiskt ser ut.
Acceptance and Commitment Therapy (ACT) är en hybrid av kbt, ren beteendeterapi och hinduistiska och buddistiska traditioner. Det är alltså en kombination av moderna psykologiska teorier och en långvarig, beprövad erfarenhet av vår existens livsvillkor samt uråldriga metoder för att handskas med tillvarons smärta, tankar och känslor.
Genom kunskap, övning och träning lär sig individen hur tankar och känslor fungerar. Man tränar sig på att ha ångest istället för att till varje pris bli av med den eller undvika den – strategier som ofta leder till mer ångest och depressiva reaktioner.
Att sätta upp sina viktigaste livsmål (commitment) och vara beredd att lida (acceptans) för att nå dit är grunden för att utvecklas och må bra. Att utgå från att livet också innefattar lidande ger en helt annan bakgrundston i tillvaron än idén att vi ständigt ska vara lyckliga.
”ACT – att hantera stress och motverka ohälsa” är en evidensbaserad metod som, enligt mig, borde införas som ett obligatoriskt ”träningsprogram” i skolan.
I metoden tar två handledare sig an en klass (på 20–30 elever) och tränar dessa i sammanlagt tolv timmar. Timmarna är utspridda över några veckor, med hemläxor mellan de olika tillfällena.
Genom träningen får man tillgång till ett psykologiskt verktyg som gör att man kan klara både livssvårigheter och svåra känslor bättre. Min erfarenhet är att de som genomgått tränigen är bättre utrustade för sitt framtida liv, mindre stressade och mer psykologiskt flexibla – även flera år efter att de har genomgått träningsprogrammet.
Richard Bernce
Gå till toppen