Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Familj

Producent på rätt plats i rätt tid

Cindy Mizher samlar på berättelser från kvinnor på flykt. Hon är teaterproducent och aktivist och säger att hon alltid kommer att vara på rätt plats, i rätt tid. I Malmö bor hon på grund av en pjäs om en revolution.

Cindy Mizher är 28 år. Hon har arbetat med teater sedan sina tonår i Beirut. Teater Foratt är den första institution som hon jobbar på.Bild: Anna Wahlgren
– Jag kommer att vara här så länge det finns saker att göra som verkligen betyder något, säger Cindy Mizher.
Hon bor på Möllevången i en lägenhet full av ugglor. De är överallt, fåglar av sten, paljetter, garn, trä, papp och plast. I Libanon symboliserar de död men för Cindy Mizher är ugglor lika med tur. Hon började samla på dem efter att ha läst den syriska poeten Ghada al-Samman.
I hennes dikter blir ugglorna metaforer för kvinnor i ett patriarkalt samhälle.
– När jag började läsa om ugglor upptäckte jag så många vackra fakta. Som hur de lyckas överleva, hur smarta de är. Om man bara gräver lite djupare hittar man mycket som är fint. Men människor tenderar att hålla hårt i idéer på grund av normer.
Cindy Mizher tror mer på energier.
– Jag planerar inte alls. Jag tar saker och ting som de kommer. Det inkluderar platser, städer.
Det var så hon hamnade här, vintern 2010. Malmö var kallare än på årtionden. Polisen jagade Peter Mangs och människor var rädda för att lämna sina hem. Men Cindy Mizher som just flyttat hit från Beirut hade ändå fått en särskilt varm känsla för staden. Två år hade hon tänkt stanna för att läsa en masterutbildning i film på universitetet i Lund.
En kväll gick hon på en föreställning om den egyptiska revolutionen: Teater Foratts "Inifrån revolutionen". Blev berörd och bestämde sig för att be om en praktikplats på teatern. Nu jobbar hon där som producent och har bland annat arbetat med den politiska operaföreställningen "Anti – the revolution will not be feminized" och det undersökande gatuteaterprojektet "Malmö Riots". Hon har arbetat med teater sedan sina tonår i Beirut. Men Teater Foratt är den första institution hon jobbar på. I Libanon var hon alltid engagerad i sociala projekt och interaktiv gatuteater.
– Berättelser av folket, för folket.
Historierna hon samlar på är andra än dem man ser på tv, som handlar om prestationer och katastrofer.
– Det är så lätt att fokusera på ledare.
Cindy Mizher söker kvinnors berättelser som hon själv blir inspirerad av, för att inspirera andra.
– Jag tror på systerskap. Kvinnor är förtryckta i det här internationella patriarkatet vi lever i. Såklart är det skillnad på att gå på gatorna i Malmö och Kairo, men om man gräver djupare ser man till exempel att mycket våld mot kvinnor bottnar i samma saker.
Hon har varit feminist i många år.
– I Libanon är det väldigt svårt att inte vara det. Men ändå, när jag kom till Sverige blev jag jämt uppfattad som en arabisk kvinna som kommit hit för att finna sin frihet. Det finns en stark bild av att det är det som Europa ska erbjuda oss.
Cindy Mizher visar några fler ugglor och kollar på klockan. Strax ska hon ha möte om ett nytt teaterprojekt. Först knackar hon i bordet och säger:
– Livet behandlar mig bra. Jag bestämde mig för att flytta till andra sidan jorden utan att ens googla Malmö. Det var verkligen ett sammanträffande och jag planerade aldrig att ha alla de här fantastiska människorna omkring mig. Jag känner mig så levande här, så involverad.
– Jag tror att jag alltid kommer att vara på rätt plats, i rätt tid.

Cindy Mizher

Bor: På Möllevången i Malmö.
Gör: Teaterproducent och aktivist. Arbetar bland annat på Teater Foratt och med ett projekt som samlar in feministiska historier från kvinnor på flykt. Jobbar med evenemang på filmfestivalen Nordisk Panorama.
Familj: Mamma, pappa, två bröder.
Fritid: Origami, collage, lagar mat, lyssnar på jazz och samlar på skivor. Sjunger i bandet Mera­­miyyeh.
Gå till toppen