Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Grön ö ger kanalkontakt

Snart får en av de gamla, flytande cykelparkeringarna från Centralen nytt liv – som en grön ö, mitt i en av Malmös kanaler.
– Vi vill göra kanalerna tillgängliga för fler, säger projektledaren Karin Sjölin.

Några delar av Malmös kanaler är välbesökta oaser av grönska och vatten i staden. Andra är mer transportsträckor.
Till dem hör Rörsjökanalen, alltså raksträckan utmed Drottninggatan bort mot polishuset.
Det ville Malmös gatukontor ändra på.
– Bakgrunden är kanalprogrammet, där det gjordes en översyn över hur man kan gör kanalrummet tillgångligt för fler.
Malmös kanaler började anläggas 1510 och byggdes ut fram till 1800-talet. Grundast är det vid Kungsparken (1,6 m), djupast vid Norra Vallgatan (3,6 meter). På några ställen kantas de av promenadstråk - men delar är också ogästvänliga kajer.
– Det finns många ställen där man inte alls kommer ner till vattnet, berättar Karin Sjölin, landskapsarkitekt på gatukontoret.
En kollega till henne hade i Uppsala sett ett projekt som studenter vid SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, genomfört. Det var ett antal flytande trädgårdar.
– Då började vi fundera på om något liknande inte skulle kunna göras i Malmö. Vi visste ju också att vi hade de här gamla pontonerna att ta till.
Tre pontonsektioner har nu bogserats bort och förankrats i botten med pålar. Kommuntekniks smedja har anlitats för att ta fram vackra rundade baser för både blomsterbäddar och möbler.
Flotten eller ön nås via en fem-sex meter lång brygga.
– I de stora odlingslådorna ska det bli äng och i vattnet runt om kommer vi att plantera våtmarksvegetation som vass och fackelblomster, berättar Karin Sjölin.
Tanken är att skapa en flytande trädgård, med sittgrupper för precis lagom stora sällskap.
När Sydsvenskan tittar till pontonen är den gröna ön mer svart och grå än grön. Grå för det obehandlade betonggolvet på pontonerna, svart som det nyss monterade smidesjärnet som ska bli bänkar och planteringar.
Metallarbetarna Mikael Ek och Mikael Sellberg från Kommunteknik har svetsat, kapat, valsat och borrat fram de svängda, svartlackade fundamenten till den blivande trädgården.
– En väldig massa hål skulle borras. Men de ville ha det så, eftersom bänkarnas brädor skulle fästas på tvären, säger Mikael Ek.
Tanken är att den gröna ön ska bli ett permanent inslag på Malmös kanaler.
– Så kommer man att kunna sitta i små bersåer, nära vattnet, säger Karin Sjölin.
Den gröna ön ska invigas före Malmöfestivalen, som börjar den 14 augusti.

Kanalprogrammet

Det finns fem kilometer kanaler i Malmö. I en utvärdering från 2014 konstaterades att mycket kan bli bättre, vad gäller deras skötsel och tillgänglighet.
Dels behöver de muddras och rensas från skräp. I programmet presenteras också idéer för att göra kanalkajerna mer tillgängliga - till exempel som promenadstråk.
Gå till toppen