Inpå livet

Chatt: Hur påverkas mensen av hård träning?

Forskaren och barnmorskan Malin Söderberg svarar på frågor om idrott och mens.

Barnmorskan och forskaren Malin Söderberg.Bild: Ester Sorri

Sandra: Hur lång tid får man lov att g¨med utebliven mens? Det är ju förstås inte bra, men om man äter bra och tränar mycket och trots detta inte menstruerar ofta/regelbundet så borde det väl inte vara bra i längden? Om man äter hormoner - hur påverkar det?

Malin Söderberg: Hej Sandra, det är inte bra att vara utan mens pga intensiv träning. Forskningen visar att utebliven mens hos elitidrottare orsakar benskörhet vilket inte går att "reparera" och därför bör den som råkar ut för det ändra sin träning och se över sitt näringsintag så att mensen återkommer så snart som möjligt.

 

Malin: Hej! Jag har en 12 år gammal dotter som har fått sin mens för ca 1 år sedan, i början ganska oregelbundet (var 3:e-5:e veckan). Hon tränar i olika sporter ca 5-6 ggr i veckan, 1-3 timmar/dag, och har inte fått sin mens alls de senaste 4 månaderna. På vårdcentralen har de sagt att allt är som det ska - men hur länge kan vi vänta och vad annars kan vi göra för att allt ska bli normalt igen?

Malin Söderberg: Hej! Din dotters hormonsystem är fortfarande omoget, det tar flera år för det att mogna. Det betyder att menstruationerna kan utebli under flera månader för att sen dyka upp igen några cykler. Det beror bla på att den unga kroppen ännu inte har ägglossning regelbundet. Så det ni ser nu är normalt.

 

Katrin: Hej! Jag tränar och tävlar i U/J-boxningslandslaget och har inte fått min mens på ca 8 månader, detta antar jag beror på att jag tränar 2 pass/dag samtidigt som jag har gått ner en viktklass med hjälp av en kostrådgivare. Jag har hört och förstår att det inte är bra att inte ha haft mens under en längre tid men jag känner samtidigt inte att jag mår dåligt utav det. Det som är svårt för mig som boxare är att sluta träna/träna mindre och äta mer(som jag fått råd om) inte riktigt går ihop då det är en viktklassport. Så jag undrar hur borde jag göra? Är det jättefarligt trots att jag inte känner några problem över den utebliven mensen? Och kan man ta exempelvis p-piller för att få tillbaka den?

Malin Söderberg: Hej Katrin, du skriver inte din ålder så jag svarar som om du hade ett moget hormonystem. Dvs ett hormonsystem (ca 20 års ålder) där mensen kommer regelbundet. Forskning inom elitidrott och särskilt där låg vikt är en del av sporten visar att kvinnor som inte får sin mens har hög risk för urkalkat skelett vilket inte är något du kan efterbehandla, därför är det viktigt att ha en hälsosam menscykel med ägglossning. En riktig mens som kommer varje månad är ett tecken på att du haft ägglossning och har du ägglossning så vet du att de viktigaste hormonerna för att din kropp skall må bra fungerar. Jag tänker att du borde kunna få support med en kost som ger dig tillräckligt med näring och troligen behöver du kosttillskott. Räcker det inte med att optimera din kost för att återfå mensen så blir nästa steg att träna mindre, eller försöka hitta ett träningsmönster som följer din cykel. Jag skulle inte råda dig att ta p-piller för att få mens.

 

Carla: Om man förlorat sin mens och ägglossning pga hård träning, kommer den då tillbaka när man drar ner på eller slutar med träningen? Eller kan mensen vara borta för gott?

Malin Söderberg: Hej Carla, om mensen uteblivit en tid på grund av hård träning kommer den oftast tillbaka då kvinnan drar ner på träningen. Näringsintaget är dock vikitgt för en god hormonell balans. På din fråga om mensen kan vara borta för gott, så beror det sällan på träningen utan i sådana fall på någon annan hormonell obalans troligen medfödd. Det är viktigt att flickor/kvinnor har sin menscykel eftersom det är ett tecken på hälsa.

 

Semlan: Om jag som idrottare vill slippa mensen helt, vilket är bästa sättet? Har provat cerazette vilket inte alls fungerade, snarare motsatt effekt. Vill helst inte använda tabletter igen. Och om man ändå inte vill ha barn, kan man plocka ut fanskapet då?

Malin Söderberg: Hej Semlan, jag tycker att du ska gå till en barnmorska och diskutera det hela med henne. Har du provat spiralerna Jaydess och Mirena? Gissar att du syftar på livmodern när du skriver "fanskapet". Mitt svar på den frågan är nej eftersom det är dyrt, innebär en hel del risker med att operera bort livmodern och det kan påverka dig sexuellt och mentalt. Kanske behöver du sluta fred med din livmoder.

 

C: Hur lång tid kan det ta för menstruationen att komma tillbaka när man väl kommit in i mer hälsosamma kost och träningsrutiner?

Malin Söderberg: Hej C, det är högst individuellt och beror bland annat på när du fick din första mens, din ålder idag, hur din menscykel såg ut innan etc. Har du inte fått tillbaka mensen efter 4-6 månader bör du ta kontakt med en gynekolog.

 

Förvirrad Tjej : Hej ! Jag börjar träna sen Mars månad. Först dämpades smärtan ner och sedan försvann den helt, mensen likaså och försvann den också efter någon månad. Nu har jag inte haft den på 2 månader inne på den 3:e. Vad ska man göra för att den ska komma tillbaka,kommer smärtan också tillbaka? Tack

Malin Söderberg: Hej Förvirrad Tjej,
för att kunna svara på din fråga behöver jag veta lite mer om dej. Tex hur mycket du tränar, din ålder, hur du äter och sover, arbete/studier, hur din menscykel såg ut innan mensen försvann. Om du tagit p-piller eller andra hormoner innan eller om du gör det nu. Mitt svar till dig blir att ta kontakt med en barnmorska eller gynekolog för att reda ut din situation.

 

Lilli: Hej Malin! Vad händer med kroppen vid utebliven mens egentligen? När mensen kommer så rensas ju kroppen på massa vätska, vad händer när man inte får sin mens. stannar vätskan i kroppen tills nästa tillfälle eller hur funkar det? Mvh

Malin Söderberg: Hej Lilli, när det gäller mensstörningar som orsakas på grund av intensiv träning får kvinnan en störd hormonproduktion som blandannat leder till att ägglossning uteblir. Äggstockarna får inte de signaler från hypofysen som de behöver för att producera tillräckligt med östrogen och progesteron. När det gäller vätskeansamling innan mens så är det ffa progesteronet som bidrar till det, men om progesteronet är lågt som i fallet med intensiv träning som jag beskriver ovan så samlar du heller inte på dig så mycket vätska eftersom hormonsystemet inte fungerar korrekt.

 

Tonåring: Vad bör en tonåring som styrke- och löptränar ca 5 gånger i veckan göra om hon inte haft mens på ett år?

Malin Söderberg: Hej Tonåring,
En tonåring som inte haft mens på ett år bör ta kontakt med en gynekolog.

 

 

Sarah: Kan hård träning som ung hämma den fysiska utvecklingen, ex brösttillväxten eller att man får mens i senare ålder?

Malin Söderberg: Hej Sarah, studier visar att högintensiv träning kan leda till försenad mensdebut särskilt inom sporter där låg vikt är centralt.

 

 

C: Om man vill fortsätta träna även fast man har utebliven mens, hur många timmar i veckan rekommenderas då?

Malin Söderberg: Hej C,
alla har vi ett individuellt hormonelt system i våra kroppar. Därför måste du prova dig fram. Tänk på att det inte bara är träningstimmarna som påverkar, det är väldigt viktigt att du har en hälsosam vikt och att du äter en näringsrik kost samt har en god sömn, skrattar och trivs med ditt arbete/studier.

 

Anders F Friidr.tränare: Hej. Har sett att en del idrottande kvinnor med hjälp av P-piller inte bara skuter upp sin mens vid vissa tillfällen utan även om dom vill slippa den helt kan göra detta. Men vet ju samtidigt att en icke fungerande cykel kan ge skellettförsvagning med skador som följd. Hur går detta ihop ?

Malin Söderberg: Hej Anders F Friidr.tränare, jag förbryllas själv över att detta och ser det som en brist när det gäller information och kunskap. Forskningen är bristande på detta område vilket vi bör uppmärksamma. Tyvärr är jag inte rätt person att svara på "hur detta går ihop", det jag ser som min uppgift är att informera kvinnorna om nyttan med en hormoncykel i balans. Jag vill uppmuntra dig och dina kollegor att göra det samma! Tillsammans kan vi mer :)

 

Emelie: Varför kan mens utebli om man tränar för intensivt?

Malin Söderberg: Hej Emelie,
mensen kan utebli om din kropp utsätts för för mycket stress. Stress kan orsakas av att vi äter för näringsfattig mat, att kroppen inte hinner återhämta sig mellan träningarna, att inte sova tillräckligt, gå ner för mycket i vikt etc. Stressen gör att den hormonbalans som krävs för att du ska få ägglossning och mens störs och de viktiga hormonerna kan då inte produceras i tillräcklig mängd. Hormoner är kroppens sätt att skicka meddelanden mellan vävnader och celler så att de vet vad de ska göra. Utebliven mens är ett tecken på att hormonsystemet inte mår bra.

 

Emma: Jag tränade väldig ofta och väldigt hårt som ung tills jag slutade tvärt vid 17-årsåldern. Jag fick min mens när jag var 17 och känner att min kropp inte utvecklades fysiskt förräns efter att jag slutade, dock inte mycket. Kan den hårda träningen ha spelat någon roll i detta? Har alltid trott att ifall jag tränat mindre hade min kropp varit mer utvecklad nu, något Jag ofta ångrar.

Malin Söderberg: Hej Emma, det finns forskning som menar att intensiv träning innan mensdebut kan försena mensen och kroppens utveckling men jag har inte funnit att det skulle minska den fysiska utvecklingen när träningen minskat och puberteten kommer igång. Hur vi ser ut är ett genetisk arv kanske är du lik din mamma, mormor, farmor.

 

L: Jag är 20 år och tränar 5-8 ggr/v. Jag fick första mensen när jag var 13, men den har aldrig varit regelbunden. Nu har det gått 10 månader sedan senaste mensen. Jag har koll på kosten. På ungdomsmottagningen sa de att det var lugnt så länge den inte uteblir mer än 12 månader, stämmer det?

Malin Söderberg: Hej L, när jag läser din fråga undrar jag hur din menscykel sett ut innan mensen uteblev. Har den tidigare uteblivit 10 månader? Har du använt, eller använder du p-piller eller annat hormonellt preventivmedel? Tar du dig tid till avkoppling, återhämtning? Du skriver att du har koll på kosten men får du i dig tillräckligt? Med intensiv träning kan du behöva tillföra vitaminer, mineraler och essentiella fetter. Jag skulle råda dig att se över ditt näringsintag, tar du inte p-piller så vore det bra att veta hur din sköldkörtel mår, jod är en mineral som vi har brist på idag och som är viktig för att sköldkörteln ska orka jobba. Sköldkörteln är en av flera körtlar som är viktig för kvinnans fruktsamhet.

 

Gå till toppen