Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Forskare: Luren i örat inte så farligt

Många unga har ofta eller alltid lurar på sig när de cyklar, enligt en undersökning.

If varnar cyklister för att använda hörlurar i trafiken.
– Både hörlurar och öronsnäckor kan göra att du inte hör bilar som närmar sig bakifrån eller från en sidogata. Du kan missa bilar som tutar för att varna dig och får helt enkelt svårare att bedöma trafiksituationen omkring dig, säger Caroline Uliana, informationschef på If i ett pressmeddelande.
Men försäkringsbolaget har inte någon aktuell statistik som visar att hörlurar verkligen leder till fler cykelolyckor, uppger bolagets presskontakt när City frågar.
Också Trafikverket har varnat för hörlurar i trafiken. Men dödsfallen man pekade på inträffade när fotgängare med hörlurar korsade järnvägsspår.
Mobiltelefoner kan ha bidragit till 0,2 procent av sjukvårdens inrapporterade skadefall åren 2007–2011, visar en förstudie som Trafikverket beställt. En studie i Holland visade att av drygt 1100 olycks–cyklister hade en halv procent antingen pratat i mobil eller trixat med sms när olyckan inträffade.
– Än så länge har man inte hittat något samband mellan ökad olycksrisk och att prata i telefon eller liknande, säger Maria Kraft, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket.
Cyklisterna verkar öka sina marginaler genom att sänka farten eller kanske stanna, berättar hon och hänvisar till en undersökning.
Men cyklister som lyssnar på musik är en annan sak.
– Med musik i lurarna så cyklar de flesta lite fortare, säger Maria Kraft.
Det är inte bara ljudvolymen som påverkar farten utan också typen av musik. Skruvar man upp klassisk musik, så trampar cyklisten inte så mycket fortare, men om det är något hottare i upptempo så märks det, säger hon.
Försäkringsbolaget If förklarar varningen:
– Vi ville gå ut med att så här många unga har lurar i trafiken. Cyklister är nu den mest olycksdrabbade gruppen i trafiken. Och det kan vara bra – även för bilister – att veta, säger Caroline Uliana, informationschef.

Vi saktar ner om mobilen kräver det

Normalt trampade cyklisterna i testet 17,6 km/h. Med musik ökade de till 18,2 km/h. När de använde telefon sjönk farten till omkring 13 km/h.
Cyklisterna hade också koll på trafiken när de cyklade med mobilen. De försiktiga stannade och de tuffare använde ögonen mer. Det visar forskning från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, och Karlstads universitet.
Fyra av tio tillfrågade cyklister i åldern 18-29 år använder hörlurar ofta eller alltid, enligt en stor undersökning som If låtit göra.
Gå till toppen