Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Från New York till Kävlinge

Jetlagen sitter i och de första maskinerna tvätt hänger på tork. Sousou och Maher Cissoko är nyss hemkomna från sin USA och Kanadaturné. Om två veckor spelar de på Kävlinge Live.

Vi träffas i deras hem som ligger mitt i skogen i den skånska myllan. 1,5-åriga Kemo sitter på terrassen och leker. Bob Marley pryder hans T-shirt. I vardagsrummet dansar sjuåriga Ida till Leslie Tays "Sofie". Att vara småbarnsförälder och artist är inget som krockar. I alla fall inte för Sousou och Maher Cissoko.
– Små barn är inspirerande. De har så fritt tänkande och varma känslor, säger Maher.
– Många låtar har fötts över disk och smutsiga blöjor. Vi bestämmer aldrig att vi ska skriva musik. I stället är det någon som sitter och spelar och den andra hänger på från andra sidan huset, säger Sousou.
Kemo har varit med på den senaste turnén. Och han verkar ha gillat det.
– Vi brukar alltid ha barnvakt. Men en kväll i New York hittade vi ingen. Vi satte honom i vagnen och ställde den vid sidan av scenen. När jag tittade på honom under spelningen satt han helt tyst och klappade och log, säger Sousou.
Deras huvudinstrument är det västafrikanska instrumentet kora och språket skiftar från svenska och engelska till franska och mandinka.
– Vi har så blandad publik och vill ge dem lite av allt, säger Maher Cissoko.
Sedan 2008 har de släppt tre skivor. Men det de är mest stolta över är när de bilade ner till Senegal för fyra år sedan.
– Vi stannade på vägen och hade konserter, träffade immigranter och intervjuade folk. Vi hade en blogg under resan och samarbetade med en journalist på Svenska Dagbladet, säger Sousou.
Ämnen som gränser, vem som har rätt till vad, vilka pass som öppnar vilka dörrar och öppenhet är en röd tråd genom många av Sousous och Maher Cissokos låtar.
– Det återkommer hela tiden i olika former. V har gjort många låtar om upplevelser och tankar från den resan till Senegal, säger Maher.
Även om de spelat på klubbar i New York, haft workshops på universitet i Ohio och dragit storpublik i Kanada är spelningar på mindre ställen, som på Kävlinge Live, minst lika betydelsefulla för Sousou och Maher.
– Det är viktigt att människor kan identifiera sig med olika grupper. Då blir det som är annorlunda inte så skrämmande. Afrika är inte bara något fattigt som vi ska hjälpa. Det finns en massa människor som åker dit för att bli lärda och inte lära ut, säger Sousou Cissoko.
Gå till toppen