Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Han vill stoppa jättarnas dominans

Om Aral Balkan kan man säga många saker. Om man låter honom säga dem själv, då blir det som i den här intervjun med Andreas Ekström.

I veckan var Aral Balkan – född i Turkiet, uppväxt i Malaysia, utbildad i USA, bosatt i England – huvudtalare på The Conference i Malmö.
Hans kritiker säger att han är onödigt paranoid. Hans beundrare säger att han tidigare än andra har förstått farorna med att vi vanliga nätanvändare så fullständigt lägger makten över vår kommunikation och vår identitet till ett fåtal stora företag.
– Min uppväxt i Malaysia präglade mig mycket. Jag var en unge som såg vit ut, och fick massor av privilegier. Efter ett tag fick jag syn på dem, och var inte bekväm med dem. Och till slut insåg jag väl att det enda acceptabla sättet att använda privilegier är att långsamt försöka lämna dem ifrån sig och bygga en bättre och mer jämlik värld.
Så talar Aral Balkan, 39 år i år. Han talar påfallande väl, och det är som talare han försörjer sig. De pengar som blir över investerar han i webbutveckling. Han vill bygga ett fristående operativsystem, gärna en telefon också, men först och främst en app, Heartbeat, som ska göra det möjligt för människor att kommunicera, krypterat, utan att kommunikationen lagras hos en central part.
– Jag har byggt saker med datorer sedan jag var sju år. Pappa sa åt mig att leka hur mycket som helst med min första dator, eftersom den inte gick att göra sönder. Jag lyckades göra sönder den ändå, jag kortslöt den med ett chip på fel ställe... Så jag har varit utvecklare i hela mitt liv. Och ändå underskattade jag grovt hur mycket arbete som skulle krävas för att få detta att fungera, säger han och skakar på huvudet.
Men han låter sig inte nedslås:
– Framtiden för ett rimligt internet kräver decentralisering. Antingen får vi ett internet där ägandet och kontrollen kommer tillbaka till oss individer. Så att vi kan äga oss själva. Det låter storslaget, men jag menar det: det handlar inte om "det digitala livet", det handlar om livet. Det finns ingen sådan meningsfull gräns längre.
Just nu, säger Aral Balkan, betalar vi med våra privatliv, våra konsumtionsmönster och våra klick. Det är på väg att betyda att det blir företag som äger vår identitet. Inte vi själva.
– Och för mig är det en absolut mardröm.
För att förstå världen som Aral Balkan förstår den är designbegreppet centralt. Design är, det understryker han alltid, bara delvis en fråga om det estetiska.
– Design är formen för allt omkring oss, och det startar med organisationen som tillverkar den designade prylen. Vi måste börja förstå att en heterogen organisation är ett självändamål, eller i alla fall ett själviskt ändamål.
Aral Balkan drar skiljelinjen mellan ett integrerat synsätt och ett kolonialt synsätt. Det gamla koloniala perspektivet skapade organisationer bemannade av medelålders vita män, som studerade "den andre" för att försöka förstå vilka behov kvinnor eller människor från andra länder möjligen kunde ha, varpå de sedan försökte bygga rätt produkt. Ett integrerat synsätt rundar alla sådana problem. Rätt frågeställningar finns med från början.
– Att bemanna sin organisation med olika typer av människor kan alltså motiveras med ren egoism. Det är inget altruistiskt alls. Det är bra för affärerna. Och det är bra för samhället, säger Aral Balkan.
Det är lätt i dag att känna sig en smula nedslagen över internets utveckling. Edward Snowden gjorde – med Aral Balkans ord – en hel del konspirationsteoretiker arbetslösa. Övervakningen av enskilda var värre än många kunde föreställa sig. Trots det fortsätter folk att storskaligt använda de tjänster som gör massövervakningen enkel och effektiv.
– Men mycket har ändå hänt. Jag tycker faktiskt det. De här frågorna diskuteras med en helt annan medvetenhet i dag. En del lagar har ändrats. Jag tror på att det här kommer att få genomslag i vårt vardagsbeteende också.
Tills vidare utvecklar Aral Balkan och hans lilla grupp på tre personer sin app för Apples operativsystem enbart. De är inte särskilt förtjusta i Apple, men föredrar deras affärsmodell: de säljer åtminstone huvudsakligen produkter och prylar. Google och Facebook säljer, i någon mening, data om människor. Affärsidén är att känna sina användare väldigt väl. Stor skillnad.
Om Aral Balkans projekt – som man kan läsa mer om på ind.ie – kan lyckas står och faller med finansieringen. Han har tagit in en knapp miljon kronor i crowdfunding. Han har satsat de pengar han fick loss i samband med en bostadsförsäljning. Idéerna för hur Heartbeat ska kunna bära sig ekonomiskt är ännu ganska vaga. Kanske går det att ta betalt för en del kringtjänster, han vet inte säkert. Men ett vet han: någon riskkapitalist släpper han inte in.
– Då har man sålt sina användare redan från början. Det kommer vi aldrig att göra.

Söker nytt hem

Namn: Aral Balkan.
Född: I Turkiet 1976.
Bor: En halvtimme utanför London, men överväger att flytta verksamheten till något land med generösare syn på nätintegritet. "Vänner i Malmö försöker övertala mig att komma hit. Vi får väl se".
Aktuell: Huvudtalare på nätkonferensen The Conference denna vecka.
Yrkesliv: Utvecklare. Var bland mycket annat med och byggde vad som brukar kallas världens första internetskola på nittiotalet.
På fritiden: "Jag är dålig på att se skillnaden mellan lek och arbete. Men jag gillar att spela Monument Valley!"
Gå till toppen