Hälsa & Motion

En nick för både hälsa och kamratskap

Att spela motionsfotboll är bättre för hälsan än både löpning, intervallträning och styrketräning. Det visar ny dansk forskning.
Fotbollsträning stärker hjärtat och skelettet, sänker blodsockret och minskar kroppsfettet. Och så är det kul.

– Wow! Maradona hade varit avundsjuk, ropar en spelare till en annan efter en lyckad fint.
Det är lördag förmiddag och Må bra-fotbollsträning i Malmökorpens regi. Ett tjugotal personer svettas på Mellanhedens konstgräs.
– Kom ihåg! Vi får misslyckas här. Det är så vi utvecklas, påminner Robin Bogdanovic som håller i dagens träningspass. Efter uppvärmning är det dags för en cirkelövning – passningar med två tillslag.
Linn Olsson, 26, står vid sidan av planen och kollar när pojkvännen Viktor Månsson kör teknikövningar med gruppen. Hon har tränat Må bra-fotboll i ungefär två år, men idag kan hon inte vara med – hon har trampat på en skruv och är öm under foten.
Men hon kommer till träningen ändå. Den sociala samhörigheten är viktig.
– Vi är ett härligt gäng, det går att prata med alla. Vissa dagar vill jag inte träna, men jag kommer hit i alla fall bara för att träffa dem, säger hon.
Korpens Må bra-fotboll är en mixad och öppen träning för alla som älskar fotboll. Den individuella förmågan är helt oviktig, fokus är på gemenskap och kärlek till bollen.
– I början fick jag förklara att vi inte är här för fotbollsträning, utan för att träna hela kroppen – med hjälp av fotbollen, säger Johan Canabate, som varit med och startat Må bra-konceptet.
– De kan säga: "Vi hade så roligt idag." Och då säger jag: "Ja, men har ni märkt hur mycket ni har rört er, hur långt ni sprungit?" Det har de inte alltid tänkt på.
Forskningen på Center for Holdspil og Sundhed vid Köpenhamns universitet bekräftar känslan av fotbollens hälsonytta. Professor Peter Krust­rup och hans kollegor har i flera studier kunnat visa att just fotboll är överlägsen många andra motionsformer. Men varför?
– Fotboll är en kombination av styrketräning, uthållighetsträning och högintensiv konditionsträning. Därför får man ett brett spektrum av hälsoeffekter, säger Peter Krustrup. Man får effekter på hjärtat som motsvarar intervallträning, på fettprocent och kolesterolvärden som motsvarar uthållighetsträning och på muskler, skelett och balans som motsvarar styrketräningen.
Den sociala dimensionen i fotbollen är också viktig.
– Sammanhållning och kamratskap är viktigt när man ska hålla fast vid fysisk aktivitet. Och fotbollen skapar en massa gemensamma historier, "vi-historier", säger Peter Krustrup.
I Danmark har idén om motionsfotboll, under namnet "Fodbold Fitness", även hittat ut i fotbollsklubbarna. Idag har fler än 200 danska klubbar fotbollsfitness på programmet.
Så ser det inte ut i Sverige. Få klubbar erbjuder träning som inte är kopplad till lag och matchspel.
Försöker ni sprida er modell i världen?
– Ja, det är vår förhoppning, säger Peter Krustrup. Nyligen introducerade vi konceptet på Fär­öarna, och där tränar redan tusen personer fotbollsfitness – det är två procent av befolkningen! Antalet kvinnor i det färöiska fotbollsförbundet har tredubblats på tre månader.
I en paus i Må bra-fotbollsträningen tar Camilla Larsson, 27, en klunk ur vattenflaskan. Hon spelade fotboll i Anderslöv när hon var yngre och gillar att Må bra-träningen utmanar både konditionen och bolltekniken.
– Hit går man på lek och inte för att tävla. Det passar mig bra.

FAKTA/Fotbollsforskningen i Köpenhamn

Sedan 2009 har forskarna i Köpenhamn publicerat 71 olika studier om fotbollens hälsoeffekter. Forskningen har gjorts på olika grupper – alltifrån överviktiga personer med typ 2-diabetes till män med prostatacancer eller medelålders kvinnor med högt blodtryck.
Mer info på www.holdspil.ku.dk

FAKTA/Fodbold Fitness

Det danska fotbollsförbundet, DBU, satsar stort på fitnessfotbollen. I dag kan över 200 klubbar erbjuda motionsfotboll.
Verksamheten passar alla, även otränade och sådana utan tidigare erfarenhet av spelet.
Träningen sker på mindre planer, vilket ger färre skador än i fotboll på 11-mannaplaner.
Mer info på www.dbu.dk/turneringer_og_resultater/Alternativ_fodbold/Fitness

FAKTA/Korpens Må bra-fotboll

Så här ser ett vanligt Må bra-pass ut:

• Gemensam uppvärmning med boll.

• Spänst, styrka och snabbhet i mesta möjliga mån med boll.

• Kondition med boll.

• Bollteknik.

• Lagspel med Må bra-regler.

Gå till toppen