Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Expert: Skåningarna får vänja sig vid köer på E6

Trafiken har ökat på senare år och små olyckor orsakar stora störningar. Ett storstadsfenomen som är här för att stanna, enligt trafiksäkerhetsexperten Lars Ekman.

I fredags krockade flera fordon på E6 utanför Lomma. Bilar travades på varandra i kollisionen som skadade två personer.
Det bildades köer i båda körfälten som i sin tur ledde till nya sammanstötningar. Först flera timmar senare flöt trafiken flyta på i normal takt.
Under måndagsmorgonen inträffade två nya olyckor med nya köer som följd.
Sydsvenskans tidigare granskning har visat att motorvägssträckan är en av de värst olycksdrabbade mellan Halland i norr och Trelleborg i söder.
De flesta av olyckorna inträffar i nära anslutning till av- eller påfarter. Köerna ses som ett säkerhetsproblem.
Antalet olyckor med skadade trafikanter på E6 som helhet landade förra året på 188 stycken, i juni i år låg motsvarande siffra på 87. Majoriteten av dem är singel- eller upphinnandeolyckor.
 
Läs också Han håller koll på motorvägarna
 
Trafiken på E6 har ökat kraftigt under senare år. Tätast är det utanför just Lomma där antalet fordon har ökat med en tredjedel under ett drygt decennium.
Inget konstigt och inget som går att bygga bort med fler filer, enligt Lars Ekman, som är Trafikverkets expert på trafiksäkerhet.
Har skåningarna varit bortskämda med gles trafik tidigare?
– Vi är vana vid att det är extraordinärt att det är trångt på vägen men det är så det ser ut nu på vägarna mellan Malmö och Helsingborg. Öresund börjar få storstadsproblem. I Stockholm blir ingen förvånad, "oj det är kö". Det är ingen nyhet där.
Lars Ekman menar att E6 inte är en farlig väg och att diskussionen snarare borde handla om framkomlighet.
– Ur ett trafiksäkerhetsperspektiv är det egentligen inte så många olyckor. Men det blir stora konsekvenser vid en skitolycka. Två bilar kolliderar och 30­  000 fordon påverkas. Framkomligheten är ett större bekymmer, säger han.
– Om man sänker hastigheten så får misstagen mindre konsekvenser.
Trafikverkets nuvarande plan för E6 löper fram till 2025 och det finns inga planer på att bygga om vägen.
– Det enda som finns på avsnittet mellan Malmö och Helsingborg är trafikplats Flädie med en stor planerad ombyggnad. Det blir problem med köerna på ramperna där och det uppstår olyckor till följd av snabba inbromsningar på E6, säger Peter Fredriksson, trafikplanerare vid Trafikverkets Region syd.
Idén om att få till fler körfält på E6, tre i varje riktning, har under flera år funnits med i diskussionerna men det finns inga konkreta planer.
Det som står i fokus för Trafikverket är istället punktinsatser vid problemfyllda trafikplatser.
Om motorvägen någon gång skulle byggas om eller breddas skulle det med största sannolikhet börja söderifrån, vid Malmö, och gå vidare norrut, menar Peter Fredriksson.
– Det är mest trafik där. Det är fler som reser mot Malmö än mot Helsingborg. Vägen fylls på efterhand från mindre orter som ligger som ett pärlband längs E6, säger han.
"Den politiska vinden” blåser, enligt Peter Fredriksson, snarare mot en utbyggnad av tågtrafiken än av motorvägen.
Hans analysdelas av trafiksäkerhetsexperten Lars Ekman.
– Det här måste balanseras trafikpolitiskt. Det har både att göra med tåg, bussar och parkeringsavgifter. Det är mer komplext än att bara bygga ett körfält till på E6, säger han.

Ombyggnationer av trafikplatser vid E6

Trafikverket bygger även om trafikplatsen Rebelberga vid Ängelholm för att öka säkerheten och underlätta flödet i trafiken.
I norra Malmö byggs trafikplatsen Spillepengen om av samma anledningar.
Gå till toppen