Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Hallå – hur har det gått med träningen?

I vintras arrangerade Hallå en Kom-i-form-tävling. Det två personliga tränarna Pia Björkman Sjölander och Jessica Barrnäs fick tolv veckor på sig att förbättra tränings- och kostvanor hos vars två adepter. Resultatet blev lysande och lagen slutade på i princip samma nedgång i vikt och midjemått. Men hur har det gått sen? Ett halvår och en lat sommarsemester senare.

Robert Svedberg:
– Jag tränar för fullt, mest styrketräningspass i grupp, i snitt två till tre pass i veckan. Om jag inte hinner på grund av jobbet går jag ut och springer istället.
Hur har du lyckats hålla uppe glöden?
– Jag fick en bra boost i början och insåg att det inte var så jobbigt som jag trott. Och så märkte jag skillnaden direkt i vikt och hur jag mådde.
Hur fixade du sommaren?
– Jag höll faktiskt igång då också, en till två gånger i veckan i alla fall och nu i höst ska jag upp till tidigare nivå.
Hur har det gått med maten?
– Där kan jag erkänna att jag släppt lite, men jag är fortfarande återhållsam med vitt bröd, godis och läsk. Jag har gått upp några kilon men får inte ångest när jag äter fel. Man får unna sig lite, man får bara träna lite extra efteråt.
Har du något råd till andra som är där du var förra hösten?
– Det är aldrig för sent. Ta kontakt med ett gym och be dem visa. Sedan är det bra med en PT, det kostar lite men man får någon som piskar en i början.
Line Kristensen
– Jag var jätteduktig fram till semestern, jag till och med ökade takten och gick en summerboost under fyra veckor. Men sedan tog jag ett litet uppehåll och åkte till Mallorca för att gifta mig. Jag hade träningsskorna med och hittade till gymmet, men det blev inte mer. Men jag började faktiskt igen i går och har ett nytt pass i dag.
Vad tränar du?
– Mest gruppass, som spinning. När jag har en tid bokad är det lättare att komma iväg. Jag försöker hålla träningen till vardagarna så att jag kan vara med familjen på helgerna.
Hur har vikten hållit sig?
– Jag ligger kvar på samma nivå, jag har i alla fall inte gått upp.
Har du något råd till andra?
– Först och främst måste man känna för det, det går inte att tvinga någon till gymmet. Ta några pt-timmar, det hjälpte i alla fall mig att få verktygen. Det är trevligt att träna i grupp och om man hittar någon kompis att träna med kan man peppa varandra.
Linda Svensson
– Jag vrickade foten under en träning innan sommaren och det har inte läkt än. Jag tränade ett tag ändå men det blev mycket värre. Det känns jättetråkigt när jag kommit igång så bra.
Tror du att du kommer att fortsätta träna?
– Ja, jag sitter och tittar på schemat var och varannan dag. Jag tänkte prova yoga och se om det funkar tills vidare.
Hur har det gott med kosten?
– Jag tänker på den. Jag hörde en tjej som sa att om man tränar måste man tänka på kosten, men om man inte tränar måste man tänka ännu mer på kosten. Men det är ju lättare sagt än gjort. Jag har gått upp några kilon.
Ångrar du att du började, men tanke på foten?
– Nej, det är det bästa jag gjort. Jag bara längtar tills jag kan komma tillbaka för jag mådde så mycket bättre.
Fredrik Umark
– Det har gått bra. Jag körde på under våren. I somras blev det mest golf. Men jag tränar regelbundet, gymmar och löptränar och jag håller min vikt. Jag har geisten kvar.
Hur har du lyckat ha kvar den?
– Min PT Jessica pushade och lärde mig rätt grejor, det sitter kvar. Jag har fått en mer varierad träning och då blir det spännande. Målet när jag började var att tycka det var kul att träna och det tycker jag.
Kommer du att fortsätta?
– Ja absolut det ingår i min livsstil nu.
Hur går det med maten då?
– Det har också blivit inbakat i livet och i familjen. Det är inte så mycket godis och glass på kvällarna längre. Vi har faktiskt börjat tänka LCHF. Det var hustrun som föreslog och resten av familjen hakade på.
Gå till toppen