Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Han är ”Kundtjänst˝ som trollar på Facebook: ”Femtio procent av alla på nätet är tyvärr idioter”

För drygt två veckor sedan startade Daniel skämtsidan ”Kundtjänst” på Facebook. I lördags exploderade den.
– Femtio procent av alla på nätet är tyvärr idioter, säger han om folks förmåga att syna hans bluffar.

– Förra veckan satt jag och skojade för 50 personer. Sedan släppte jag bilden på dvärghatten i lördags och då gick allt off the charts, säger Daniel som ligger bakom skämtkontot ”Kundtjänst”.
Idén är enkel: Facebooksidan Kundtjänst byter logotyp till kända företags och svarar i deras ställe. Eller som Daniel, som inte vill att vi publicerar hans efternamn, själv skriver i sidan beskrivning: ”Kundtjänst vikarierar åt olika sidor för att stärka deras kundkontakt. Varsågoda.”
Sidans största succé hittills är historien om en dvärghatt.
Bilden på samtalet nådde på kort tid över en miljon Facebook-användare.
– Jag var ute några timmar och när jag kom tillbaka hade jag fått tusentals nya följare och fem nya tickade in vare sekund. Då fick jag ju hybris – Jag var en rockstjärna!
Och precis som för rockstjärnor har framgångarna en mörk baksida. När ”Kundtjänst” nu går in och svarar på andras sidor förstår många användare att det är skämtsidan som är i farten.
– Det förstör ju min spelplan, men samtidigt är det roliga för mig inte att låtsas vara företag utan att spela andra karaktärer.
Det är därför ”Kundtjänst” blev kundtjänst, säger Daniel.
– Föreställ dig arbetsplatserna: där sitter en massa människor av kött och blod med fel och brister och knasiga intressen, och så tvingas de svara företagets kundtjänst med ett fullkomligt urvattnat tilltal.
Daniel går igång på att hitta på olika personer och låtsas vara dem.
– Jag låter alla de personerna blomma ut fritt. Ibland är jag någon som knappt kan stava, ibland är jag supertorr robotliknande röst, ibland är jag en lajvande rollspelsnörd som snöat in på dvärghattar. För mig är det ett möte mellan två människor som är humoristiskt eller roligt eller dumt. De bästa grejerna jag gör är dialoger, och dem kan jag få till utan att vara "Kundtjänst".
Hur tänker du kring att du lurar godtrogna människor?
– Jag maskerar ju de jag lurar för att de inte ska bli påhoppade eller uthängda. Det tycker jag är viktigt. 
– Men i de flesta fall är jag ju bara korkad. Den som svär och gapar är den jag lurar. Och vi pratar inte om sjukvårdsupplysningen här. Ingen missar en kronisk sjukdom för att jag leder dom till fel hylla i ICA-butiken.
Daniel tycker inte heller att han skadar företagens varumärken när han ”lånar dem”.
– Det där tror jag är en del av den ängslighet som företagen har. Så fort någon blir förbannad på nätet så blir de livrädda. Men ingen vet om den personen verkligen kommer att bojkotta eller redan har bojkottat, eller inte ens är intresserad av deras produkt. Och kolla på McDonalds nu hur de mjölkar dvärghatten...
Vilken är din egen favorit?
– Katten Sivan! Den kan fortfarande få mig att le, fastän jag har läst den hur många gånger som helst. Och jag hade inte behövt vara kundtjänst för att göra den.
Daniel är delvis influerad av Mike Melgaard, som låtsades vara butikkedjans Targets kundtjänst på Facebook, för att sedan svara fränt på kritik mot Targets genusneutrala satsning. Men Daniel vill vara mer rolig än god.
–  Target-grejen hade en politisk agenda och 'goda intentioner' som jag inte har. Men jag är glad att den tramsiga tiggargrejen är en av de mest delade bilden, fastän den inte är så superhumoristisk egentligen.
”Kundtjänst” lurar fler än dem som Daniel skriver till direkt. Flera av dem som ser bilderna på färdiga bus verkar också bli upprörda på företagen som Daniel låtsas representera.
– Det blir som (filmen) Inception till slut, det är så många lager av trollning att det är svårt att veta vad som är sant och inte.
Daniel tror att ungefär hälften av dem som ser hans bus förstår att det är på låtsas, även om alla av dem kanske inte förstår hur han gör det.
– Femtio procent av alla på nätet är tyvärr idioter. Inte så att de har låg intelligens, de saknar bara väldigt grundläggande kunskaper i teknik och källkritik. Det blir en demokratifråga till slut, när hälften av dem som använder nätet har full koll och hälften har noll koll.

Troll?

Bild: Johan Bävman (arkivfoto)
Gå till toppen