Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Detta har det klagats mest på hittills i år

1 Flyg – 425 ärenden (Air Berlin dominerar).
2 Bilvärderingar, hyrbilsfrågor – 356 ärenden varav Autopriser.net (146) och Carprice.se (94).
3 Provpaket med artiklar för personligt bruk och farmaceutiska produkter, naturläkemedel (som bantningspiller, skönhetsprodukter) – 281 ärenden (Xellim OU dominerar tillsammans med Luxstyle).
4 Restauranger och logi – 157 ärenden majoriteten rör Skandigo.
5 Kläder – 111 ärenden (inklusive frågor om piratkopior).
6 Timeshare/semesterklubbar – 102 ärenden (Orbit Travel/Orbit Management dominerar).
7 Övrigt: 365 ärenden med dejtingsidor (HQ Entertainment dominerar) och olika abonnemangstjänster där konsumenten hamnar i en prenumeration efter att ha deltagit i en marknadsundersökning och fått löfte om att få en gåva mot att endast betala en låg fraktkostnad (Pointworld, Quizonaut, Jobform, Vistacloud).

Så här klagar du

Har du fått problem med ett företag i ett annat EU-land eller Island eller Norge så kan du vända dig till Konsument Europa som bara handlägger gränsöverskridande konsumentärenden.
Konsument Europa är en fristående enhet inom Konsumentverket.
På konsumenteuropa.se finns en ”klagoguide” där du fyller i vad och vem du klagar på. Spara alla mejl och konversationer.
Du behöver bara ha kontakt med svenska Konsument Europa, all kontakt med systerkontoret i det andra landet sköts av den svenska parten.
bilpriser.se är en kostnadsfri sajt för fordonsvärdering.
Källa: Konsument Europa, som handlägger konsumentproblem med företag i ett annat EU-land eller Island eller Norge.
Gå till toppen