Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Femteklassare kräver: ”Vi vill ha en kemisal!”

Eleverna i femte klass på Humlemadskolan har tröttnat på teori och enkla laborationer. De vill lära sig kemi genom experiment och kräver nu att politikerna lyssnar.

”Blir det ingen kemisal slutar jag som lärare”. Det säger kemilärare David ­Sjövall. Här tillsammans med Mark Khaddouj och Marem ­Sharif i klass 5A på Humlemadskolan.Bild: Frida Bank
Humlemadskolan är den enda skolan i kommunen som saknar kemisal. Det tycker elever och lärare på skolan är orättvist.
– Vi behöver en sal så att vi kan göra laborationer. Det är många på skolan som vill utbilda sig till ­kemister och jobba med det sen, säger elvaårige Mark Khaddouj som väckte liv i frågan under ett klassråd förra veckan.
David Sjövall är kemilärare på skolan. Han ger eleverna sitt fulla stöd och är glad att så många engagerar sig i ämnet.
– Vi vill lämna teorin, utan kemisal kan vi inte laborera ordentligt. Tänk att till exempel kunna låta eleverna fiska upp trådar med dna. Det är en helt annan värld som öppnar sig, säger han.
Nu har kampen om en kemisal också blivit en lektion i demokrati, berättar David Sjövall.
– Eleverna ville gå in till rektorn och få en sal dagen efter. Men riktigt så fungerar det inte, man måste påverka politikerna först, säger han.
Så eleverna i klass 5A och 5B har börjat samla namnunderskrifter. Efter en vecka finns redan flera hundra namn på listan som ska överlämnas till politikerna i nästa vecka. Om de inte lyssnar kommer ­eleverna protestera.
Läroplanen som började gälla 2011 säger att elever ska börja läsa kemi redan i första klass. David Sjövall berättar att det är tydligt hur intresserade hans elever är av ämnet och ifrågasätter hur kommunens politiker prioriterar.
– Det är oerhört dåligt att vissa saker inte håller sig ajour. Det påverkar elevernas nyfikenhet och engagemang. Man får inte döda intresset.
– Att bara hålla på med teori och enkla laborationer i ett vanligt klassrum håller inte. Eleverna har en oerhörd potential att utvecklas, varför inte hjälpa dem? Vi behöver fler kemister i Sverige, säger han.
Bengt Åström (S) är ordförande i utbildningsnämnden.
– Tågarpskolan fick en kemisal nyligen och vi vill se en likadan på Humlemadskolan, säger han.
– Vi är inte riktigt nöjda med hur skolan ser ut idag och vi vill bygga ut den. Det finns ett färdigt bygglov och nu väntar vi bara på ett beslut från fullmäktige. Jag kan tänka mig att det kommer redan under året, säger han.
David Sjövall har försökt lösa frågan genom att låna en kemisal på Vårboskolan, men det gick inte ihop med elevernas schema. Han menar att frågan är avgörande för kvaliteten på utbildningen och att möjligheten att laborera är avgörande för att klara kraven i läroplanen.
– Blir det ingen kemisal slutar jag som lärare, ­säger han.
Gå till toppen