Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Stort antal klagomål på bilvärderingar

Klagomålen är många på bilvärderingsföretagens metoder.

– Bilvärderingssajter är med i toppen över våra klagomål, det är jättemånga som hör av sig. Det här har blivit en följetong och den startade förra sommaren, säger Jolanda Girzl, enhetschef på Konsument Europa.
Det estniska företaget autopriser.net är det företag som blivit mest anmält till både Konsumentverket och Konsument Europa.
Konsument Europa anser att Autopriser uppfyller kravet på att man måste upplysa konsumenten att det kostar pengar att få bilen värderad, det står på företagets förstasida, men hävdar samtidigt att kunden ska kunna utnyttja sin ångerrätt.
Företaget håller inte med utan hävdar att kunden avsäger sig ångerrätten i och med att värderingen påbörjas.
Enligt Konsument Europa är dock företagets information om ångerrätten delvis felaktig och ofullständig, vilket bör innebära att ångerrätten förlängs med ett år. Konsument Europa rekommenderar att man ångrar köpet och bestrider alla krav.
Måste man betala?
– Nej, inte om man har ångrat sin inom den förlängda ångerrättsfristen på ett år och 14 dagar. Detta är en intressant fråga som ännu ej prövats i domstol, säger Jolanda Girzl.

Så här klagar du

Har du fått problem med ett företag i ett annat EU-land eller Island eller Norge så kan du vända dig till Konsument Europa som bara handlägger gränsöverskridande konsumentärenden.
Konsument Europa är en fristående enhet inom Konsumentverket.
På konsumenteuropa.se finns en ”klagoguide” där du fyller i vad och vem du klagar på. Spara alla mejl och konversationer.
Du behöver bara ha kontakt med svenska Konsument Europa, all kontakt med systerkontoret i det andra landet sköts av den svenska parten.
bilpriser.se är en kostnadsfri sajt för fordonsvärdering.
Källa: Konsument Europa, som handlägger konsumentproblem med företag i ett annat EU-land eller Island eller Norge.
Gå till toppen