Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Vann mot bilvärderare efter många turer om räkning

Svedalabon Dan Jönsson tog fajten med bilvärderingssajten – och vann.
– Jag lider med alla de andra som hamnat i klorna på de här företagen, detta är lurendrejeri, säger Dan Jönsson.

Dan Jönsson ville veta om han betalat rätt pris på bilen till dottern och hamnade på en sajt som krävde betalt. Efter mycket arbete gav företaget till slut upp.Bild: Patrick Persson
Dan Jönsson hade köpt bil till dottern. När han såg annonsen på Facebook om bilvärdering ville han kontrollera om priset han betalt var rätt.
– Som så många andra var jag intet ont anande och klickade på annonsen. Jag godkände villkoren utan att läsa igenom dem, skrev in registreringsnummer, telefonnummer och mejladress. Efter det satt jag fast med foten i rävsaxen och det tog inte mer än tio sekunder innan jag fick en räkning på 75 euro i inboxen för en beställd värdering, berättar Dan Jönsson.
Han skickade omedelbart ett ”jag ångrar mig”-mejl och detta blev inledningen till en omfattande mejlkonversation med företaget som vägrade att annullera värderingen. Dan Jönsson tog kontakt med Konsument Europa som assisterade honom i kampen. Men det fortsatte att komma påminnelser om räkningen och det lades på flera påminnelseavgifter. Till slut var räkningen uppe i 135 euro.
Dan Jönsson blev bland annat kontaktad av ”inkassoföretaget” Storm & Metz som hotade med att gå till inkasso om han inte betalade inom vecka.
– Jag kontaktade Datainspektionen som berättade att Storm & Metz saknade tillstånd för sin verksamhet och inspektionen kontaktade sedan dem. Efter några månads stiltje blev jag kontaktad av Konsument Europa som berättade att deras estniska kollegor fått kontakt med Storm & Metz som skulle avskriva kravet.
Men det var inte slut på problemen för Dan Jönsson. Efter en månad fick han ännu en påminnelse från Storm & Metz som nu hotade med att gå till domstol.
– Jag kontaktade dem och sa att mitt ärende var avskrivet, men de ställde sig först frågande till detta. Men efter en timme svarade de ursäktande att ett misstag begåtts, men det tror jag inte på. De försökte bara hota med domstol så att jag skulle betala.
– De här företagen rör sig i juridiskt grumligt vatten. Det vore bra om det blev något prejudikat kring det här. I mitt fall hade de hänvisat till en gammal konsumentlag och därför ansåg jag att avtalet inte var giltigt.
Dan Jönsson är skarpt kritisk till företagets metoder.
– Även om jag tyckte det var lite inspirerande att fajtas med dem lider jag med alla de andra som hamnat i klorna på de här företagen, detta är lurendrejeri. De byter ofta namn på sajterna för att kunna lura så många som möjligt.
Och hur var själva värderingen?
– Jag fick hem lite papper och det stod inget speciellt i dem. De värderade bilen till 33 500 kronor och det är samma pris jag fått av andra gratisvärderingstjänster. Men jag gav inte mer än 25 000 för bilen.
Gå till toppen