Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ebbe vill växa utomlands med investerare från Tillväxt Malmö

Mikael Thor, grundare av barnklädesmärket Ebbe som satsar på export.Bild: Jenny Leyman
Det skånska barnklädesmärket Ebbe växer utanför Sveriges gränser. I Tyskland och Norge gör bolaget en kraftsatsning, näst på tur står bland annat USA.
För att finansiera satsningen söker de investerare via Tillväxt Malmö.
– Vi har fått väldigt fina kommentarer från många länder på den linjen vi driver som vi kallar ”scandinavian simplicity”, eller enkelt med stil som vi säger på svenska. Våra barnkläder hämtar inspiration från den svenska vuxenmodevärlden, vi tittar mycket på hur till exempel Filippa K och Tiger gjort,  säger Mikael Thor, vd och grundare av Ebbe.
Han startade agent- och distributionsbolaget Onetwoten i Malmö 2002. I dag säljer de sju barnklädesmärken, däribland Ebbe som lanserades 2008.
De senaste åren har varit tuffa för Onetwoten som tvingats att krympa kostymen, dra ner på antalet varumärken och stänga butiker.
Men för Ebbe fortsätter framgångarna att rulla in. I november ifjor utsågs Ebbe till Årets barnklädesleverantör på branschtidningen Habits modegala i Stockholm. I våras började kläderna säljas på den japanska varuhuskedjan Beams, i januari kommer varumärket till Sydkorea och nyligen lanserades det i Danmarks största nätbutik för barnkläder, House of Kids.
Framöver ligger fokus framförallt på Tyskland och Norge där Ebbe växer snabbt. Men även på Nordamerika. Varumärkesregistreringen i USA blev nyligen klar och Mikael Thor har pågående samtal med en agentur i New York.
– Vi är redo för att ta oss an den marknaden också, det skulle vara jätteroligt. Vi har goda vänner på ambassaden i Washington DC som har sagt att de kan hjälpa till. Jag tror att vår lite navyinspirerade linje skulle fungera utmärkt på Östkusten. Och amerikanerna gillar tanken på Skandinavien.
Barnklädesmärket Ebbe har en navyinspirerad linje i varje kollektion som Mikael Thor tror gillas i USA.Bild: Jenny Leyman
Onetwoten omsätter cirka 16 miljoner kronor i år, tio miljoner av intäkterna kommer från Ebbe. Förra året var cirka trettio procent av omsättningen exportrelaterad, i år räknar de med att exporten står för hälften av intäkterna.
– Tanken är att vi ska upp på 70 procent export till 2017. Det är en omvälvande process, men vi trivs med det. Vi åker på mässor utomlands och lär oss nya saker, säger Mikael Thor.
________________________________________________________________
Läs mer om Ebbe:
Skånskt barnmode hittar styrkan i att vara liten
Barnklädesmärket Ebbe från Malmö vinnare på modegala i Stockholm
________________________________________________________________
I dag arbetar sju personer på Onetwoten, det är fyra färre än förra året. Men på sikt vill Mikael Thor att personalstyrkan ska växa i Malmö. Han vill bland annat bygga upp ett produktionskontor och stärka det 1300 kvadratmeter stora logistikcentret i staden.
Mikael Thor med designern Karin Dahlström. I vår vill Mikael Thor stärka produktionskontoret i Malmö.Bild: Jenny Leyman
– Vi tycker att vår placering i Malmö är jättespännande. Det är en växande region med bra logistiskt läge för att slussa varor till Danmark och Norge, säger han och fortsätter:
– Att vi gått med i Tillväxt Malmö handlar inte bara om att vi vill hitta investerare, det handlar om att skapa jobb i staden och vi är gärna med och bidrar till att kunskap på textilområdet stannar i Malmö.
Onetwoten gick med i Tillväxt Malmö strax innan sommaren. Via organisationen söker Mikael Thor en investerare som dels kan hjälpa bolaget att växa via kapitaltillförsel, dels kan bidra med ny kompetens.
– Vi vill expandera vårt företag och vi tror att med rätt partner kan vi göra det i rätt takt.
Gå till toppen