Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Det förflutna remixat

Anika Schwarzlose

Monuments of the Future – Part I. Skånes konstförening, Malmö, t o m 4/10.
Det finns en särskild laddning kring det förflutnas minnesmärken. I gamla kommuniststater är de gamla statyerna en evig följetong, och i Sydafrika har monumenten över imperialister som Cecil Rhodes börjat ifrågasättas på allvar. I våras lyftes en skulptur av honom bort från University of Cape Town.
Ur "Monuments of the future – part I".Bild: Skånes konstförening
Huruvida monumenten ska betraktas som makabra hyllningar eller nödvändiga påminnelser om historien är en fråga som varierar från fall till fall och tid till tid. Men oavsett om de har en positiv, negativ eller neutral laddning, så utgör de en betydande del i formandet av ett samhälles kollektiva medvetande.
Med hjälp av foto, film och installation kombinerar Anika Schwarzlose dessa formerande aspekter med det faktum att det kollektiva minnet idag i stor utsträckning formas på internet. I chattar, onlinespel, communities, dejtingtjänster, sociala medier-aktivism och massmedia. Vad händer om vi flyttar ut monumenten där?
Tja, vi slipper förstås se dem i det fysiska offentliga rummet. Men framförallt: I digital form kan vi lätt transformera och korrigera dem till vad vi vill – hur många gånger som helst.
I galleritaket hänger några fladdriga planscher med fotografier av olika historiska artefakter, alla besmittade med någon form av digital anomali. En suggestiv störning, som kan ses som ett kreativt ingrepp, en remix av det förflutna, men också som en påminnelse om den digitala verklighetens flyktiga natur. Det är snyggt och tankeväckande, men som helhet gör utställningen mig mest nyfiken på projektets kommande delar.
Gå till toppen