Kultur

Audiard ruskar om åskådaren

Dheepan

Frankrike, 2015. Regi: Jacques Audiard. Med: Jesuthasan Antonythasan, Kalieaswari Srinivasan, Claudine Vinasithamby, Vincent Rottiers. Åldersgräns: 15 år. Längd: 1.39.
Årets Guldpalmvinnare i Cannes är en vindlande berättelse som börjar i Sri Lanka, där titelpersonen, Dheepan, gerillasoldat i Tamilska tigrarna, efter att ha begravt ett antal av sina kamrater bestämmer sig för att fly landet. Det är enklare att få tillstånd för utresa om han har fru och barn. Tillsammans med en främmande kvinna, som också vill lämna Sri Lanka för att ta sig till en kusin i England, och en för dem okänd flicka i tolv-, trettonårsåldern får den falska familjen sina papper.
Kalieaswari Srinivasan och Claudine Vinasithamby i "Dheepan".Bild: Tri Art Film
De tre kommer inte till England utan stannar i Paris, där Dheepan till en början säljer leksaker på gatan. Så småningom kan de flytta till en nedgången förort, där han får jobb som vaktmästare, flickan börjar fransk skola och kvinnan kan så småningom hjälpa en strokeskadad man i hans hem.
Regissören Jacques Audiard är en bildberättare med förmåga att genom sin visuella stil ruska om åskådaren. I filmer likt ”Mitt hjärtas förlorade slag”, ”En profet” och senaste det annorlunda kärleksdramat ”Rust and Bone” tar han med publiken in i världar långt från den borgerliga medelklassen, som ofta skildras i fransk film. Våldet är alltid närvarande, också denna gång. Ibland lägger Audiard sig nära det dokumentärt präglade men samtidigt smyger sig alltid ett poetiskt tonfall in i berättelserna. Här kanske mer än i hans tidigare verk.
Huvudtemat i ”Dheepan” rör de relationer och känslor som sakta börjar utvecklas mellan mannen, kvinnan och barnet i den delvis påtvingade, delvis självpåtagna situationen. Kan de och vill de bli en familj? I snabba tillbakablickar återkommer då och då den tidigare soldatens traumatiska krigsminnen. Inte minst då det maffialiknande, hårt gängkontrollerade våldet exploderar i förorten, där droghandeln florerar.
Kvinnans arbete hos den gamle mannen där gängledarna ofta möts, ger en inblick i ett kriminellt liv som bitvis påminner om det i den amerikanska tv-serien ”The Wire”. Med tanke på hennes lankesiska bakgrund utsätts hon verkligen för kulturchocker men börjar långsamt anpassa sig.
”Dheepan” är inget starkt sammanhållet drama utan filmen flyter ut i diverse episoder som snarare påminner om berättarstrukturen i en episk roman. De olika huvudpersonernas möten med den nya världen fängslar oavbrutet, inte minst i skenet av dagens aktuella flyktingströmmar. Skådespelarna lyser och intensiteten är hög. Det överraskande slutet kan mycket väl tolkas som en önskedröm.
Gå till toppen