Lund

Företag svarade på utmaningar

Hur genomför man byggprojekt bättre? Vad är energilagring med geoenergi? Och hur ser ett mera miljövänligt vindkraftverk ut?
På fredagen redde ett antal företag ut begreppen, inför Lunds kommun och Kraftringen.

En rad företag deltog i denna "Pitch & match".Bild: Emil Langvad
Under en så kallad Pitch & match-träff på Ingvar Kamprad Design Center turades företag om att kortfattat presentera sina modeller och tekniker.
Uppbyggandet av Brunnshögsområdet fanns i allas tankar.
– Lunds kommun och Kraftringen har team som bara jobbar med Brunnshög och de vill ha svar på tre utmaningar, berättar Bengt Malmberg, affärsutvecklare på Sustainable Business Hub och den som höll i fredagens träff.
– Utmaningarna gäller lokal energiproduktion och -lagring, hållbart resvanebeteende och stadsodling. Detta är ju jordbruksmark och kommunen vill att här ska kunna odlas 50 procent av vad som tidigare odlades på Brunnshög.
Ett 70-tal åhörare — folk från kringliggande kommuner, konsulter, byggbolag och olika andra företag — samsades i salen med frågepanelen från Lunds kommun och Kraftringen.
De fick bland annat höra arkitekterna Gunilla Rommerskirchen och Mikael Wikeborg berätta att det med EU-mått kostar mycket att bygga i Sverige.
De båda förklarade också vad som behövs för att ett byggprojekt ska bli som det var tänkt och hålla kostnadsramarna. Lösningen är en projektledare/spindel i nätet som klarar av att överblicka och sammanjämka alla olika delar i byggprocessen — en erfaren arkitekt med kontakter.
Företrädare för Malmbergs gick igenom fördelarna med energiborrning för att utvinna billig och prisstabil värme och kyla till en byggnad. Medan Sigvald Harryson från Innoventum berättade om företagets sätt att bygga vindkraftverk. Dessa, kallade dalifanten och giraffen, byggs av förnybara material och ger dessutom ovanligt mycket effekt tillbaka i förhållande till hela konstruktionens vikt.
– Den här sortens träffar är ett nytt koncept, förklarar Bengt Malmberg.
– Företag får en konkret utmaning och ställs mot en panel. En potentiell kund kan möta marknaden, utan att känna ett köptvång. Och företagen får kontakt med varandra.
Gå till toppen