Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Nu arbetar Tarabband med sin andra skiva

Låten Ashofak Baden blir titelspår på bandets andra skiva – som spelas in just nu.

Vi ska egentligen göra intervjun i studion i Sunnanå. Men det är en av de dagar då stora grupper med flyktingar anländer till Malmö centralstation och flera i Tarabband är där som volontärer.
– Alla mina texter handlar på sätt och vis om det här, om kärlekspar som skiljs åt av kriget och familjer som tar sig över Medelhavet, säger Nadin Al Khalidi när vi ses på ett av stationens kaféer.
– Nyligen träffade jag en mormor som kommit med sina barnbarn. Hon hade förlorat allt. Många historier tycker jag ska berättas.
Nadin Al Khalidis mellansnack är viktiga på Tarabbands konserter. Det handlar inte sällan om världspolitik.
– Det är en välsignelse att ha en mikrofon att prata i och folk som lyssnar.
Hon har tre förebilder för sitt uttryckssätt: Musikern Joan Baez, skådespelaren Marianne Mörck och sin pappa, som även han var skådespelare.
– När jag kom till Malmö bodde jag hos Marianne Mörck i några år. Hon är min mentor. Hon älskar att göra det hon gör och alla älskar det hon gör.
Målet på scenen är att bandet ska vara ett.
– Publiken gillar band som kommunicerar bra med varandra och sin publik. När vi spelar i Mellanöstern reagerar publiken på att vi är så jämställda, säger Nadin Al Khalidi.
Där har de fått höra att det betyder mycket för unga män och kvinnor däratt seen arabisk kvinna leda ett band och spela instrument. De får även uppmärksamhet för sitt svenska sound – som i Egypten i somras.
– Det blev världens succé, och de blev intervjuade i tv, radio och lokalpress, berättar Yassine Mohamed, producent för Egyptenturnén, som är i Malmö för att planera nästa turné där.
Alla Tarabbands texter är på arabiska och hiten Baghdad Choby har blivit stor i flera arabländer.
– Det är stor skillnad på hur publiken reagerar på våra låtar i Mellanöstern. Att publiken kan texterna och sjunger med ger ett nytt perspektiv på vår musik. Det känns att våra sånger hittar hem, säger Gabriel Hermansson, som spelar oud, mandole och gitarr.
Men det är Malmö som är bandets hem.
– Jag vet inte hur många gånger jag har ropat ”Malmö!” från scenen utomlands, eller berättat i en intervju att "det här är en sång som är skriven på Möllan och sedan blivit en hit i Mellanöstern”, säger Nadin Al Khalidi.

Tarabband

Tarabbands grundare Nadin Al Khalidi och Gabriel Hermansson träffades i Malmö 2007 när de spelade i samma teater. De fick idén att starta ett band, som nu även består av Filip Runesson på fiol och Romain Coutama på bas.
De arbetar med flera slagverkare som Dan Svensson, Valter Kinbom, Fredrik Gille, Ferhat Denis och Amar Chaoui.
Sin stil beskriver bandet som "arabisk musik från Sverige". Inspirationen finns även i nordisk folkmusik, jazz, latinsk och persisk musik. "Alla har olika influenser. När vi fogar det samman blir det Tarabband", säger Gabriel Hermansson.
Ordet Tarab är arabiska och visar på den djupa kontakt som kan uppstå mellan musiker och publik.

Spelar på Mix Musik 20-årskalas

I morgon lördag spelar Tarabband när Mix Musik ställer till med 20-årskalas på Malmö Live.

Dessa artister står också på scen:

Kollektiv Knaster är nycirkusgruppen från Malmö som bjuder på svävande dansakrobatik på marken och i luften i poetiskt samspel instrumenten hangdrum och sitar.

Kapellet är coola klarinettisten Annika Jessen nya band. Hon var tidigare frontfigur i det hyllade klezmerbandet Tummel. Det utlovas en blandning av det minimala och det maximala, konstmusik med klezmer, nordisk folklore med doft av jazz, hymner med burleskeri.

Pape Seck & Begue Afia är en dans- och musikgrupp med djembe, kora och sabar i centrum. Publikens lyckohormoner ska sättas igång med högt tempo, smattrande rytmer och akrobatisk dans.

Gå till toppen