Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Där motsaterna möts

Håkan Bengtsson

Krognoshuset, Lund, t o m 4/10.
Det är lockande att se Håkan Bengtssons konst som en rörelse mellan motsatser. Medan han enträget ägnar sig åt bildens yta, fortsätter blicken sjunka in utan att nå botten. Lätt snuddar kolet vid underlaget innan det nästan omärkligt tätnar. Inte ens då svärtan tycks kompakt är mörkret stumt utan fortsätter att vidgas. Ibland med en sidenmatt lyster, som får uppmärksamheten att klyvas mellan färgskiktens lena yta och pockande djup.
Håkan Bengtsson, utan titel.Bild: Gerry Johansson
I hemstaden Lund visar han nu nya verk på Krognoshuset. Där återkommer behärskningen som karaktäriserar hans färgfält. Den omsorgsfulla hanteringen av linjer och cirklar, med drag av strikt geometri. Stoffet av det pulvriserade kolet och rödkritan som metodiskt gnids in i underlaget. Trots sakligheten finns en sinnlighet i förhållningssättet till materialen. Att han väljer den släta, hårda skivan framför duken är ingen slump. Å ena sidan bilden som fysiskt objekt, dess materiella kvaliteter som tar rummet i anspråk. Håkan Bengtsson har länge slutit avståndet mellan teckning, måleri och skulptur. Å andra sidan ett tyst insisterande på det immateriella. På samma sätt som konsthistorien parallellt rymmer det minimalistiska och sublima.
Likt en rysk ikon hänger ett av hans äldre verk i ett hörn. Ytan är svart och krackelerad, omgiven av en smal rand. Det är ingen stor bild, men den fångar hans arbete i koncentrat. Insikten om den uthållighet och precision som fordras, för att nå fram till exakt den punkt då motsatserna hävs och tiden hejdas.
Gå till toppen