Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Stilsäkra och starka arabiska filmer

Den som såg egyptiske skådespelaren Khaled Abol Nagas utmärkta tolkning av en åldrande man i ”Villa 69” på Maff, Malmö Arab Film Festival, förra året ska inte missa ”I krypskyttens skugga”. Det är en av höjdpunkterna på den femårsjubilerande festivalen i helgen.
Abol Naga gör ytterligare ett psykologiskt djuplodande porträtt i en politisk thriller av den palestinske regissören Najwa Najjar. Handlingen tilldrar sig till största delen i Nablus på Västbanken 2010 mot bakgrund av den palestinskisraeliska konflikten. Abol Naga finns med i nästan varenda bild och visar bredden på sitt skådespeleri i allt från mer actionbetonade scener till närgångna, starkt känslosamma sekvenser. Najwa Najjar levererar skarp kritik mot korruption och samröre med den israeliska makten.
Också handlingen i den i Israel bosatta palestinskan Suha Arrafs ”Villa Touma” utspelar sig på Västbanken, närmare bestämt i Ramallah. Det är ett ytterst välgjort kammarspel med tre kristna ogifta systrar i centrum. De lever ett övre medelklassliv, ensamma och isolerade i en stor villa, där tiden tycks ha stannat någon gång i början på 60-talet. Deras tillvaro förändras då en systerdotter flyttar in och de gör allt för att få henne ståndsmässigt gift.
Suha Arraf har tidigare skrivit manus till ett par utmärkta israeliska filmer ”The Syrian Bride” och ”Citronlunden” tillsammans med regissören Eran Riklis. Den israeliska filmfonden står för större delen av finansieringen av ”Villa Toumba”, något som ledde till skarp kritik från israeliskt håll eftersom Arraf klassat filmen som palestinsk i samband med den internationella premiären på Venedigfestivalen förra året. Regissören valde då att definiera filmen som ”statslös”. Hur som helst, ”Villa Toumba” är ett oavbrutet fascinerande drama om förspillt kvinnoliv, där den instängda tillvaron blir en spegelbild av att leva under ockupation.
Suha Arraf hör de mest stilsäkra filmarna på Maff i hård konkurrens med jordaniern Naji Abu Nowar och hans ”Theeb”. Abu Nowar berättar en historia som utspelar sig i Hijazprovinsen under första världskriget, då en beduinpojke tillsammans med sin bror och en tolk ska föra en brittisk soldat till en speciell plats men råkar ut för bakhåll. Filmen har tydliga referenser till ”Lawrence av Arabien” men i ännu högre grad till den klassiska västern. Fotot, signerat Wolfgang Thaler, är utsökt liksom musiken. Inte oväntat har ”Theeb” belönats med en rad priser på olika internationella festivaler.
Också fotot i Khadija Al-Salamis ”I am Nojoom, Age 10 and Divorced” bländar med sin skönhet. Khadija Al-Salami är Jemens första kvinnliga regissör och har inspirerats av en autentisk händelse, som fick stor uppmärksamhet i medierna för några år sedan. Filmen ger en utmärkt inblick i och bakgrund till det övergrepp en bortgift tioårig flicka utsattes för. Bilden av vad som skett nyanseras och skildringen av livet i jemenitiska bergsbyar gör att filmen nästan får ett antropologiskt drag. Khadija Al-Salami bemödar sig om att balansera dramat, vilket är hedervärt men det leder till en lite utdragen pedagogisk sida.
I ”Cairo Time”, regi Amir Ramses, gör den egyptiske skådespelaren Nour El Sherif sin sista roll, en finstämd tolkning av en dement man. El Sherif dog i somras och Maff:s avslutningsgala på Malmö Live hedrar hans minne.
Malmö Arab Film Festival (Maff) startar idag och pågår till och med tisdag 6/10., då det blir en prisgala på Malmö Live. Filmvisningarna är på Panora och Spegeln. För programmet se maffswe.com.
Gå till toppen