Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Mamma mia, vilket Abba-party!

Från ölstuga till grekisk taverna — i januari blir det premiär på Tyrol på Gröna Lund för jättesatsningen "Mamma mia! The party".
— När du kliver in här ska du få känslan av att kliva in i "Mamma mia!"-filmen, säger regissören Roine Söderlundh.

Anki Albertsson och Michalis Koutsogiannakis repeterar en scen ur föreställningen "Mamma mia! The party".Bild: Marcus Ericsson/TT
55 miljoner människor har sett "Mamma mia!"-musikalen runt om i världen och filmen med samma titel har spelat in över fem miljarder kronor.
Huruvida "Mamma mia! The party" också blir en succé återstår att se men ambitionerna är i alla fall enorma. Under sommaren har Tyrol på Gröna Lund i Stockholm genomgått en omfattande ombyggnation och nu går lokalen knappt att känna igen.
— Det tummas inte på kvaliteten. Allt håller otroligt hög klass, från maten till scenografin och ljudet och ljuset, säger regissören Roine Söderlundh.
Han ligger bakom föreställningen tillsammans med manusförfattaren Calle Norlén och Abbas Björn Ulvaeus.
— Björn är väldigt involverad, han är här och stämmer av och han är noggrann med allt. Det är otroligt roligt och inspirerande att ha med honom, säger Roine Söderlundh.
"Mamma mia! The party" innehåller Abba-låtar och tanken är att återskapa stämningen från den grekiska tavernan i filmen. Handlingen är dock inte densamma som i musikalen och filmen — partyt är just ett party och tanken är att publiken ska vara med.
— Gästerna ska få känna sig väldigt delaktiga, de får vara med. De behöver inte ställa upp på någon teaterlek men de kanske får vara med i ett quiz eller i en gissa-intro-tävling, säger Sussie Eriksson, en av skådespelarna som medverkar.
Hon var också med i den svenska uppsättningen av "Mamma mia!"-musikalen och säger att det var musiken som lockade även den här gången.
— Men också möjligheten att få vara med om en originaluppsättning, att få vara med och skapa konceptet och mejsla fram karaktärerna, säger Sussie Eriksson.
Och de har gott om tid på sig. Det är en komplicerad produktion och repetitionerna pågår hela hösten. När det är dags för premiär den 20 januari är förhoppningen att kunna erbjuda en helkväll av rang.
— Vi har ingen början och inget slut. Det börjar när du anländer och slutar när du vill gå hem, du bestämmer själv, och på vägen har du fått den här berättelsen, du har fått sjunga och dansa och du har förhoppningsvis haft mycket trevligt, säger Roine Söderlundh.
Gå till toppen