Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Ambitionen är att ge god service till alla

Vi instämmer helt och hållet med Katja Bernle om att våra banker ska inkludera alla i vårt samhälle.
När det gäller lättillgängliga internetbanker har Bankföreningens medlemsbanker (affärsbankerna) en tydlig ambition att ge god service till alla oavsett funktionshinder och man är medveten om att det krävs olika tjänster beroende på att människor har olika behov och förutsättningar.
Dock kan det vara så att bankerna fungerar olika bra för olika grupper av användare. Att förbättra funktionaliteten för att – om möjligt – inkludera alla är ett viktigt arbete och här har digitaliseringen och nya gränssnitt gjort det lättare att utveckla tjänster för att nå så många personer som möjligt.
För en tid sedan träffade Bankföreningen de Synskadades Riksförbund som gav bankerna beröm för utvecklingen av digitala tjänster för synskadade.
Lena Barkmankommunikationschef i Svenska Bankföreningen
Gå till toppen