Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Vilken bank blir först med en internettjänst som alla kan använda?

Både du och jag och många andra i vårt land använder internetbanken varje dag för olika ändamål. Idag är det svårt att nå ett kontor där vi kan betala våra räkningar över disk eller bara ställa frågor till banken, och därför är bankens internettjänster oerhört centrala i vardagslivet.
För den som har en synskada eller något annat funktionshinder är bankernas internettjänster omöjliga att använda. Det finns pengar att hämta för den bank som blir först med att skapa tillgänglighet, menar Katja Bernle.Bild: CHRISTINE OLSSON / TT
Jag önskar att alla individer som är i behov av en bank ska inkluderas.
Jag vill att du tar dig fem minuter för att sätta dig vid datorn. Den ska vara på, din internetbank ska vara öppen i webbfönstret. Sätt på dig en ögonbindel som gör att det bli svart för ögonen. Nu vill jag att du tar dig in till inloggningstjänsten för att kolla saldot på ditt konto. Nej, jag skojar inte, kör.
Låt mig gissa, detta funkade inte. Låna mig ytterligare ett par minuter av din dyrbara tid. Se dig omkring på din internetbanks sida, titta noga på hela sidan. Vad du letar efter? Jo, en anpassning av websidan som gör att synskadade kan besöka den, hitta inloggningen till banken och logga in. En anpassning som gör att individen kan få reda på hur mycket pengar som finns på kontot. Just det, den finns inte!
Hur kan det vara så att 100 000 synskadade personer inte är viktiga nog att anpassa sig till? Enligt svensk lag och funktionshinderpolitik ska alla medborgare kunna vara en del av vårt samhälle.
560 000 personer över 16 år har idag en rörelsenedsättning, som problem att röra armar, fingrar, ben och så vidare. Dessa nedsättningar innebär svårigheter att logga in med de bankdosor som ges ut hos vissa banker. Här ska individen knappa in en massa nummer för att komma åt sitt konto. Lägg till en synskada, då är det inte lönt att ens försöka.
Nu utmanar jag dig i att hitta den lättlästa texten som gör att jag som till exempel har dyslexi kan förstå vad som står på internetbankens sidor. Jag och de andra 670 000 personerna med lässvårigheter vill också kunna läsa om att ta lån eller hur man handlar med aktier. Idag går inte det då ingen av bankerna har någon lättläst text, det finns inte ens möjlighet att få texten uppläst.
Visst är banken, som många andra företag, vinstdrivande och vill tjäna pengar. Vad är det då som gör att funktionsnedsatta inte är intressanta nog att bjuda in? För vi har pengar som behöver få lite omvårdnad och kanske placeras för att växa till sig. Även vi kommer att behöva låna pengar någon gång i livet för att förverkliga våra drömmar. Någonstans måste blicken lyftas och se att 9,5 procent av befolkningen använder någon typ av hjälpmedel.
Från och med 1 januari 2015 är bristande tillgänglighet en diskriminering som gör att en anmälan kan uppkomma om åtgärder inte vidtas. FN:s konvention om rättigheter för individer med funktionsnedsättning tar upp rätten till ett självständigt liv, något som inte är möjligt när man inte ens kan betala sina räkningar på nätet eller se sitt saldo på banken.
Jag och säkert många med mig som är verksamma inom funktionshinderområdet utmanar härmed bankerna att inkludera alla i vårt samhälle. Vilken bank blir först med detta?
Någonstans måste väl målsättningen finnas att bli den första banken med internettjänster som är tillgängliga för alla, för det finns pengar att hämta.
Katja Bernle
Gå till toppen