Sverige

Många anmäler sexistisk reklam

Halvnakna tjejer på bilar, kvinnor som tar hand om hushåll och barn, nakna tjejer som säljer skor.
Nä, sådan reklam pallar inte folk med längre, av anmälningarna till Reklamombudsmannen att döma.

FRIAD: H&M - Bilder på avklädda kvinnor i offentligheten bidrar till att reproducera en bild av kvinnor som sexuella objekt, menar Sveriges Kvinnolobby som har anmält bilden. RO håller visserligen med om att kvinnorna är framställda som sexobjekt, men eftersom att det finns ett tydligt samband med de marknadsförda prod­ukt­erna, alltså bikinis, frias annonsen.
Mer än hälften av alla anmälningar som Reklamombudsmannen får in handlar om könsdiskriminering. Och anmälningarna fortsätter att öka.
– I Sverige är konsumenten väldigt medveten. Man reagerar snabbt på reklam som man uppfattar som könsdiskriminerande, säger reklamombudsman Elisabeth Trotzig.
Hon menar att det ser annorlunda ut i andra länder i Europa.
– Bara över sundet i Danmark ser man andra typer av reklam som svenska konsumenter inte skulle tolerera. Danmark är ett av få länder i Europa som inte har en granskande funktion genom självreglering som näringslivet står bakom.
Reklamombudsmannen är inte en domstol, myndighet eller förening. Inga sanktioner eller skadestånd kan dömas ut. Men de flesta annonsörer följer RO:s rekommendationer ändå.
Autoexperten i Perstorp tog ner sin utomhusreklam föreställande en tjej i bikini poserande på en löddrig bil, innan de ens fick beslutet.
– Vi fick reaktioner på byn om man säger så. Både kvinnor och män kom in och sa att det inte kändes så 2015. Tanken var att det skulle bli en snackis och vara en rolig grej men det blev inte så roligt. Vi gjorde fel och rättade till felet, säger Håkan Haby som är butikschef.
Det är lätt att få sådan reklam fälld menar Stéphanie Thögersen på Sveriges Kvinnolobby. Desto krångligare är det med reklam för bad- och underkläder för då kan företagen och RO hävda att det finns en uppenbar koppling till produkterna.
– Det är en stor brist i det nuvarande systemet och en av anledningarna till att vi vill ha en lag mot sexistisk reklam, säger hon.
Sveriges Kvinnolobby startade kampanjen Reklamera förrförra året som går ut på att de samlar in tips på sexistisk reklam via sociala medier, och anmäler företagen. Kampanjen som har över 5 000 följare på Instagram och nästan 7 000 på Facebook har lett till många anmälningar.
– Vi tror att folk varit trötta på sexistisk reklam länge, men med vår kampanj har det blivit lättare att reagera. Det är viktigt att öka medvetenheten om sexistisk reklam och diskutera vem det offentliga rummet är till för, säger Stéphanie Thögersen.
En av dem som har drabbats av kampanjen är Emy Blixt från Baskemölla som driver företaget Swedish Hasbeens. Emy Blixt ser sig som feminist och är kritisk till Kvinnolobbyns syn på kvinnans kropp. Själv ville hon slå ett slag för att naket är naturligt, med den nyligen fällda annonsen där fyra kvinnor endast är iklädda träskor.
– Jag håller med Kvinnolobbyn om att det finns massor med bilder som är sexistiska och tråkiga. Kvinnor som plutar med läpparna och putar med rumpan, men har kläder på sig och då är det okej. I detta fall motverkar de sitt eget syfte och bidrar till att stärka bilden av kvinnokroppen som ett sexobjekt. Tjejerna i vår kampanj är ju inte framställda på ett sexigt sätt, de är bara nakna.
 
FÄLLD: Coop - Så här såg ett uppslag ur Coops medlemstidning Mer Smak ut tidigare i år. Personen som anmälde annonsen tycker att det påminner om femtiotalet, där kvinnor ensamt ansvarar för handling och planering av maten. Coop å sin sida tyckte inte att Fröken Coop gav en stereotyp bild av könsroller eller framställde kvinnor på ett nedvärderande sätt – hon visar hur en medlem kan dra nytta av sitt medlemskap i vardagen. Reklamombudsmannens opinionsnämnd konstaterade att reklamen visar flera situationer där kvinnan framställs som ansvarig för familjens hushåll, och att det är könsdiskriminerande.
 
FÄLLD: Hotel Tylösand - På Per Gessles hotell i Halmstad lät man baksidan av katalogen prydas av en kvinnlig baksida. Sveriges Kvinnolobby skriver i sin anmälan till RO att en rumpa inte har någonting med det som marknadsförs att göra. RO gick på deras linje och konstaterade att reklamen var könsdiskriminerande. Men hotellet tänker i motsats till de flesta andra som blir fällda inte ändra reklamen.Eftersom vi inte ser på bilden på samma sätt som RO så kommer vi inte tänka om, sa Elisabeth Haglund, vd för Hotell Tylösand till Kvällsposten, i augusti.
 
FÄLLD: Swedish Hasbeens - Skulle du titta på skorna om de satt på en helt naken person? Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig konstaterade att framställningen av de fyra nakna kvinnorna i träskor inte har någon koppling till de marknadsförda produkterna, vilket "är kränkande för kvinnor i allmänhet". Företaget menar att syftet var det motsatta. – En naken kvinnas kropp är inte ett sexobjekt. Jag står fast vid att jag tycker den är naturlig och jag ville lyfta ett viktigt ämne. Det passar ihop med våra skor som ju också är naturliga, säger Emy Blixt, grundare och chefsdesigner.
FÄLLD: Autoexperten i Perstorp - En privatperson anmälde den här reklamen som satt utanför biltvätten Autoexperten som hen ansåg vara kränkande och diskriminerande. Det är lätt att få den typen av reklam fälld menar Stéphanie Thögersen på Sveriges Kvinnolobby, eftersom att det inte finns en koppling mellan kvinnan och produkten. Mycket riktigt. RO fällde reklamen, men enligt butikschefen Håkan Haby hade de redan tagit ner reklamen efter många negativa reaktioner på byn.

Reklamombudsmannen

Reklamombudsmannen är ingen myndighet utan en stiftelse startad av näringslivet.
De kan inte döma ut böter eller andra sanktioner. Besluten publiceras på reklamombudsmannen.org, ibland i nyhetsbrev och pressmeddelanden.
Mellan 700 och 1000 anmälningar kommer in årligen.
I 250-300 ärenden per år, ibland mer, meddelas beslut.
Många beslut får stor medial uppmärksamhet, och kanske just därför följer oftast annonsörerna RO:s rekommendationer.
I fjol fälldes drygt 40 procent av fallen som RO tog upp.
Drygt hälften av anmälningarna handlar om könsdiskriminering.
Andra grunder för att bli fälld är: om reklamen inte tydligt framstår som reklam, om den uppmuntrar till att bryta mot lagar, om den är diskriminerande på grund av nationalitet eller sexualitet, med mera.
Källa: Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig, och reklamombudsmannen.org
Gå till toppen