Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Kupp på svindlande höjder

3D-film om Philippe Petits berömda lindans mellan World Trade Centers torn.

The Walk

USA, 2015. Regi: Robert Zemeckis. Med: Joseph Gordon-Levitt, Charlotte Le Bon, Ben Kingsley. Åldersgräns: 7 år. Längd: 2.03.

Joseph Gordon-Levitt spelar Philippe Petit, mannen som 1974 gick på lina mellan World Trade Centers torn.
Det var förstås oemotståndligt att göra en 3D-film om Philippe Petits berömda lindans mellan World Trade Centers torn. Robert Zemeckis (”Tillbaka till framtiden”, ”Flight” med flera) drar ganska snyggt in berättelsen i Hollywood­maskineriet.
Han bygger filmen dels på Petits egen bok, dels på James Marshs Oscarsbelönade dokumentär ”Man on Wire” från 2008, och hittar både dramatiska och sentimentala triggerpunkter. Att Petit med vänner talar engelska förklaras, lite krystat, med att huvudpersonen vill träna språket inför sitt amerikanska äventyr.
Berättelsen startar 1973 i ett romantiserat Paris, där Petit försörjer sig som gatuartist och så småningom går på lina mellan tornen på Notre Dame. I ett väntrum hos tandläkaren läser han om World Trade Center och från det ögonblicket har han sitt – fullständigt olagliga – mål klart.
I augusti 1974 infriar han det. Då är skraporna splitter nya, knappt färdigbyggda. Detta, och det faktum att de sedan 11 september-attackerna 2001 inte finns mer, skapar en stark klangbotten åt filmen. Petits och hans medarbetares oförvägna lust efter de glänsande, över 400 meter höga tornen ter sig så omöjlig och vacker i det brutala övervakningssamhälle vi fått efter terrorattackerna. Att Zemeckis låter huvudpersonen, spelad av Joseph Gordon-Levitt, berätta historien från toppen av Frihetsgudinnan är symboliskt så det förslår.
Desto mer onödigt att filmen sliskar till storyn med sentimentala, klyschiga dragningar. Än tristare är att Gordon-Levitt inte är i närheten av att fylla den verklige Philippe Petits skor. I ”Man on Wire” lyser Petits karisma, hans artisteri, energi och lätta vanvett. Gordon-Levitt är träig och charmlös som en sammanbiten idrottare vid jämförelse.
Men när vi är med på linan högt däruppe mellan tornen dör alla invändningar. Det är fantastiskt skildrat, och man känner vilket konstverk Petit åstadkom. Kanske är det faktiskt som det sägs i filmen: att han gav de där två kalla, stora klumparna själ.
Gå till toppen