Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Han kan sparkas – satte för låga betyg

Skolledningen tycker att läraren David Nilsson först underkände för många elever och sedan gav för många högt betyg. Nu vill Malmö stad sparka honom.

David Nilsson har varit lärare sedan 2008 och började arbeta på S:t Petri skola i Malmö hösten 2013. Han undervisade i bland annat historia. När det var dags att sätta betyg i juni 2014 gav han betyget F, det vill säga underkänt, till 51 av sina 177 elever.
Detta fick skolledningen att reagera. Han kallades in på samtal och uppmanades att se över sin betygsättning, annars kunde det bli en skriftlig varning och uppsägning. David Nilsson uppfattade det som att han implicit beordrades att höja flera betyg.
– Ingen i ledningen frågande om eleverna hade uppnått målen eller ej. Ingen ville se mina underlag. Jag tycker att en elev ska kunna uppvisa vid flera tillfällen att denne har kunskaper, men skolledningen tycker att det räcker med en gång. Rektor Eva Daun uppmanade mig att tänka på Patrik Sjöberg som blev höjdhoppsstjärna "utifrån den högsta höjden, inte utifrån något snitt". Det blev helt galna betyg i vissa fall och jag kom fram till att jag inte kunde skriva under betygen.
Läs också Rektorn: "Davids betyg stack ut"
Han uppmanades att följa en kollegas råd om gå mer "på magkänslan", justerade betygen lite och skrev sedan under dem. Det blev ingen mer diskussion om betygssättningen med ledningen.
– Alltså, det är inte kul att vara den stränga läraren, men det här handlar om frågor kring hur mycket hjälp och hur många chanser en elev ska få. Har man fullföljt en kurs med sex examinationer om man bara lämnat in två uppgifter?
Sommarlovet gick och David Nilsson trodde att konflikten var överspelad.
– Men istället blev det en akt två. På höstterminen blev jag föremål för ett "åtgärdsprogram" och specialövervakad.
Enligt den skriftliga "åtgärdsplan" som tidningen tagit del av framgår det att han skulle göra kursutvärderingar bland eleverna och det var ett uttryckligt krav att "minst 80 procent av eleverna ska vara nöjda". När David Nilsson kunde uppvisa minst 80 procent nöjda elever så underkändes det kursutvärderingsformulär han använt.
– Visst förstod jag att de hoppades att kunna bryta ned och trötta ut mig, få mig att tappa huvudet, säger David Nilsson.
Hur gjorde du vid betygssättningen på vårterminen 2015?
– Jag har aldrig tidigare satt så höga betyg. I en klass på 32 elever fick 26 A. Det blev kanske ett F, säger David Nilsson.
Läs också Nyanlända elever ska spridas ut i Malmö
För att vara på den säkra sidan skickade han ett mejl till ledningen och frågade om de ville titta på hans grunder för betygssättningen. Ingen svarade utan istället kom detta mejl att hållas emot honom.
För några veckor sedan kallades han till ett möte. Malmö stad vill säga upp honom för att han inte "bidrar till en god arbetsmiljö". Han anklagas för att ha gjort fel när han på ett möte sagt att han kan komma att använda sig av den grundlagskyddade meddelarfriheten. Att han kräver att ha fackligt ombud med sig på möten är en annan av grunderna för uppsägning. Mejlet med förfrågan om ledningen ville se hans betygsgrunder har tolkats som att "David inte förstått betygssättning" och används också som en grund för uppsägning (se separat faktaruta).
Han har erbjudits ett avgångsvederlag på 175 000 kronor, men David Nilsson har tagit strid för sin anställning.
– Hur konstigt det än låter så trivs jag på jobbet och med kollegorna.
Men han har nu stängts av från undervisningen.

Grunderna för uppsägning

Malmö stad vill säga upp David Nilsson "av personliga skäl".
Malmö stads personalpolicy säger att "medarbetare ska bidra till en god arbetsmiljö" och Malmö stad anser att David Nilsson bryter mot detta samt har "starkt negativt påverkat arbetsmiljön".
Malmö stad ger följande exempel:
• David Nilsson vägrar uttala sig i en gruppdiskussion när rektor Eva Daun är närvarande.
• David Nilsson säger att han kan gå till medierna med vad som sägs i de pedagogiska diskussionerna.
• Han vill diskutera betygssättning under en klasskonferens, kollegor uppges känna sig illa till mods.
• Han uteblir från några möten, detta betecknas som arbetsvägran.
• Han uppges försvåra "direkt arbetsledning" genom att kräva fackligt ombud vid alla möten.
• Han har "bristande kompetens" inom betygssättning och arbetsgivaren "kan inte garantera rättssäkerheten".
Gå till toppen