Kultur & Nöjen

Kamp på många plan. Demokratin förloras och försvaras på filmfestival.

Åsikterna om den pågående, långvariga strejken går isär. Kameran lyfter och ger åskådaren i fågelperspektiv en livfull bild av de vilda slagsmål som utbryter mellan studenter på ett av Mexiko Citys universitet 1999.
Det är ett skämtsamt sätt att gestalta kampen för demokrati. Scenen finns i Alonso Ruiz Palacios charmerande ”Güeros” (”Blondiner”), som i kväll inviger kultur- och filmfestivalen Latinamerika i fokus, på Panora i Malmö. ”Güeros” utsågs till bästa debutfilm på Berlinfestivalen i februari.
I år har de latinamerikanska filmerna demokrati som tema. Det är ett vitt begrepp om man ser till festivalens varierade utbud av både spel- och dokumentärfilm från länder, där demokratiska regimer ibland suttit löst och stjälpts över ända av militärkupper med påföljande diktatur.
Efter Ruiz Palacios nya vågen-influerade metaverk kan man sugas in i en betydligt mer realistisk strid för demokrati i brasilianaren Pedro Asbergs dokumentär ”Democracia em preto e branco” (”Demokrati på svart och vitt”). På ett konventionellt vis med växling mellan klipp ur journalfilmer och aktuella intervjuer skildrar Asberg hur demokratiseringsprocessen under militärregimen på 80-talet växte fram med förändringar inom fotbollsklubben S C Corinthians och rockmusiken sida vid sida. För den fotbollsintresserade är det härliga matchbilder, ofta med storstjärnan Socrates som målskytt.
Begreppet demokrati innebär frihet jämfört med att leva i ofrihet i en diktatur. Men även den som befinner sig i ett demokratiskt samhälle kan hamna i ofria situationer som snarare påminner om slaveri. En ingående skildring av den sortens brist på demokrati finns i argentinaren Sebastín Schindels suggestiva thrillerartade ”El Patrón: radiografía de un crimen” (”Chefen: röntgenbilden av ett brott”), en av festivalens höjdpunkter baserad på en roman av Elias Neuman efter ett autentiskt rättsfall 1984.
Här handlar det om en illiterat ung, något fysiskt handikappad, man som lämnat arbetslösheten på landet för en bättre framtid i Buenos Aires. Mannen lockas och manipuleras in i en värld av fusk med kött och en rad förödmjukande procedurer, vilka slutligen leder till mord.
Scenerna med slaktade djur, dåligt kött som ska tvättas med vinäger och säljas som fräscht, är överväldigande. Realistiska bilder vilka lika väl kunde höra hemma i en dokumentär.
Gränsen mellan spelfilm och dokumentär suddas också ut på ett spektakulärt sätt i colombianska ”Sabogal”, en kombination av animation och fiktion i regi av Juan José Lozano och Sergio Mejía Forero. Här möter åskådaren en advokat och människorättsaktivist som arbetar hårt för brott mot mänskliga rättigheter i landet. Filmen är inspirerad av den estetiskt mer renodlade israeliska ”Waltz With Bashir” från 2008.
Festivalens mångfasetterade skildringar av kampen för demokrati visar tydligt att ämnet dessvärre alltid är aktuellt.
Latinamerika i fokus pågår till och med söndag i Malmö och gästar Kino i Lund 2–5 november.
Gå till toppen