Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Europaspåret

Danskar ska övertygas om ny sundstunnel

En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör ter sig allt mer avlägsen. Nu ska danskarna övertygas om en tågtunnel mellan Landskrona och Köpenhamn.

Det danska folketingets trafikutskott har under torsdagen bjudit in Landskronas folkpartistiska kommunalråd till ett möte för att få veta mer om "Europaspåret", den borrade tågtunnel som Torkild Strandberg föreslagit för att bygga bort framtida kapacitetsproblem i trafiken över Öresund.
– Jag ska under en dryg halvtimme under torsdagsförmiddagen presentera den lösning som vi har, säger Torkild Strandberg.
– Jag har redan mött ett stort danskt intresse, framför allt genom att bli inbjuden.
I Skåne tar såväl regionledningen som flera kommuner avstånd från Europatunneln, som konkurrerar dels med en tänkt HH-tunnel mellan Helsingborg och Helsingör, dels med en metrotunnel mellan Malmö och Köpenhamn.
Torkild Strandberg slåss för Europaspåret eftersom han anser att HH-tunneln saknar förutsättningar att vinna stöd på dansk sida av Öresund. Eftersom de danska trafikpolitikerna är på väg att överge planerna på Ring 5, en ny motorväg genom Nordsjälland, är de också på väg att överge alla tankar på en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör, hävdar Strandberg.
– Med Europaspåret kommer järnvägen rakt in i Köpenhamn. På så sätt slipper danskarna stora infrastrukturinvesteringar på norra Själland. De prisberäkningar som gjorts visar att det är ett konkurrenskraftigt alternativ till en HH-tunnel, säger han.
Vad kan göra danska politiker mer positiva till Europaspåret än svenska trafikpolitiker?
– I Sverige är vi fast i en HH-tunnel. Det har blivit en vedertagen sanning att det är nästa stora infrastrukturprojekt i Sydsverige. Men det går ju inte att bortse från att det måste finnas en angörningspunkt på dansk sida av Öresund. Den finns med Europaspåret.
I folketinget ska Torkild Strandberg att med hjälp av kartor och skisser visa hur en höghastighetsjärnväg från Sverige via Landskrona kan söka sig under Öresund och in mot en underjordisk station vid Tivoli i omedelbar anslutning till Köpenhamns centralstation.
– Den här idén bär. Den går rakt in i Köpenhamn. Den ger kortare restider. Och den lämpar sig för alla sorters tåg. Det är inte undra på att det danska trafikutskottet har ett omedelbart intresse av att lyssna på förslaget, säger han.
Gå till toppen