Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Åsikter

Läsartext: Skolledning och elever på S:t Petri har en allians som håller lärare gisslan

På S:t Petri gymnasium i Malmö har en ohelig allians ingåtts. Man har åsidosatt kunskapskravet för att möjliggöra höga betyg. Det är inte längre kunskapen som är det viktiga, utan att eleverna får höga betyg. Skolledning och elever har ingått en allians. En allians som håller lärare gisslan och där professionen får stå tillbaka för goda resultat. En lärare som vill jobba kvar på skolan måste indoktrineras i tänket och anpassa sig, annars blir livet svårt för hen.
På S:t Petri gymnasium finns ett tydligt elevfokus, där fuskande elever ursäktas – det är inte längre kunskapen som är det viktiga, utan att eleverna får höga betyg, skriver läraren Daniel Lindqvist som lämnat skolan.Bild: Johan Pihlemark
På skolan utbildas framtidens ledare. Det är skolans inofficiella motto men i betygshetsen glömmer man att framtidens ledare måste vara kompetenta och kunniga. Det är viktigare att ha stora kunskaper än höga betyg. Det har man glömt, för om läraren ställer krav på höga kunskaper så kanske eleverna inte får höga betyg och då skadas skolans image.
Under mitt år på skolan fick jag själv uppleva hetsen och jag gav upp. När sommarlovet närmade sig våren 2014, vid samma tid som min dåvarande kollega David Nilsson jagades av skolledningen, bestämde jag mig för att aldrig mer vara lärare. Jag föll för trycket från elever, föräldrar och skolledning och satte betyg som inte motsvarade uppvisade kunskaper. Elevernas kunskaper nådde inte kraven för de högsta betygen men jag orkade inte ta fajten. Jag var inte beredd att offra mer av min fritid, min hälsa, mitt liv. Jag hade inte den kraft som David Nilsson har. Jag lämnade, men han stannade kvar och kämpade för kunskapen och rättfärdigheten.
På S:t Petri gymnasium i Malmö har en ohelig allians ingåtts. Skolledning och elever ser till att lärarna vet sin plats och håller sig där. Det finns ett tydligt elevfokus, där fuskande elever ursäktas med att man egentligen inte vet om de har fuskat eller vilka som har fuskat och det är synd om eleverna som måste göra om proven, särskilt i slutet av vårterminen. Skolledningen glömmer att även lärarna på skolan har mycket på vårterminen. Även lärarnas arbetstid blir ansträngd för att elever utan tillräckligt hög moral inte kan hålla sig ifrån att fuska och, ja, det drabbar även de elever som kämpar och gör sitt bästa. De som inte kämpar utan tar den lättare vägen, som springer i skytteltrafik till skolledningen för minsta småsak säger sig nämligen tala för hela klassen och de tas på allvar. Läraren står sig slätt. Läraren har inget försvar. ”Här utbildar vi framtidens ledare.”
Under de första veckorna på skolan bländades jag av utanpåverket, av de trevliga ungdomarna och det bemötande jag fick av alla. Men snart började en unken kultur visa sig. En kultur som andades Lundsberg där man hyllade vissa grupper av elever och lärare, på bekostnad av andra. Elevkåren hade alldeles för stort inflytande, både gällande sociala relationer och skolans struktur. Skolledningen och elevkåren var i det närmaste jämställda, även om skolledningen ibland satte ner foten och såg till att lekarna hölls utanför klassrummen.
Läs mer: Vi är ingen flumskola som ger betyg på måfå
Det blev inga strykjärn på skolan men kulturen verkar vara densamma. Elever for illa men kulturen gjorde gällande att man inte skvallrar. Det blir bättre sedan. Nätverket du får är värt det. Skolledningen och de starka hade ingått en allians och de stöddes av vissa lärare som inte såg, eller ville se, de problem jag påpekade. De starka är för starka, de svaga biter ihop.
Läs mer: Jag är oerhört stolt över vår skola och våra resultat
På S:t Petri gymnasium i Malmö har en ohelig allians ingåtts och den måste brytas. Den måste brytas för att kunskapsföraktet ska dö och vi åter kan hylla kunskaperna. Den måste brytas för att lärarna ska återfå sin stolthet. Den måste brytas för att eleverna ska bli framtida ledare som är kompetenta nog att ta ansvar. Det finns inte alltid en skolledning som slätar över problemen. I verkligheten är det på riktigt och där får man ta konsekvenserna.
Daniel Lindqvist
Gå till toppen