Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Positivt på riktigt när det är viktigt

Ibland ringer det en rektor till mig, eller en lärare. De vill lämna tips på saker som händer i deras skola som jag kan skriva om.
De vet att det finns väldigt mycket man kan berätta om, och därför vill de ge ett extra argument för att jag ska skriva om just deras idé framför annat. Då väljer de ofta följande: ”Här kommer något positivt du kan skriva om, i motsättning till allt negativt det står om skolan i vanliga fall.”
Jag studsar alltid över detta påstående. Vi skriver nästan dagligen om luciatåg, musikaluppföranden, antimobbningsprojekt, välgörenhetsinsamlingar, mattetävlingar och annat trevligt och uppbyggligt på diverse skolor.
Ändå finns det en förhärskande syn på att skolan svartmålas i media.
Jag funderar över vad det beror på. Att förhålla sig kritisk är ju inte detsamma som att vara negativ - den skillnaden får vi förhoppningsvis lära oss redan i grundskolan. Att vara kritisk betyder att granska, att ställa frågor, att varken svälja det negativa eller det positiva med hull och hår, utan försöka vara nyanserad och redovisa både fördelar och problem.
Och vad är negativt egentligen? Om vi berättar att en skola brister i särskilt stöd till eleverna, för vem är det negativt? Möjligtvis tycker rektorn att det är negativt för skolans rykte och att färre elever kan tänkas söka sig till skolan. Men för de elever som behöver särskilt stöd kan det vara väldigt positivt att problemet uppmärksammas och förhoppningsvis åtgärdas.
Det handlar förstås också om balansen mellan ämnena vi väljer. Vissa saker uppfattas som viktigare än andra. Ett luciatåg kan vara nog så vackert, en välgörenhetsinsamling nog så lärorik. Men det är det dagliga skolarbetet som spelar störst roll. Tio positiva artiklar om engångsföreteelser kan inte uppväga en enda negativ artikel om det som händer dagligen i klassrummen.
Jag gillar att berätta framgångshistorier om skolan. Men det är något helt annat än tillfälliga trevligheter. Ofta handlar det istället om träget och målmedvetet arbete som bär frukt. Det är positivt för barn och vuxna som jobbar med det, men dessutom är det viktigt för det är något som andra kan lära av.
Det är detta jag tror att de som ringer verkligen efterlyser. Så varsågoda. Här kommer en serie artiklar om skolan som är positiva på riktigt.
Gå till toppen