Sverige

8 argument för och emot bajstunnel

VA Syd vill bygga en bajstunnel under Malmö: ett sex kilometer långt rör som samlar upp allt avlopp från Malmöborna. Projektet riskerar att kosta över 1,5 miljarder kronor och bli Malmös dyraste bygge någonsin. Här har du de åtta bästa argumenten för och emot en tunnel:

1. FÖR: Tryckledningarna behöver bytas
Avloppsvattnet från nästan hela Malmö rinner till pumpstationerna vid Turbinen, Rosendal och Spillepengen. Därifrån pumpas avloppsvattnet genom 1-2 meter tjocka ledningar som ligger nedgrävda under centrala Malmö. Systemet utgör en flaskhals, det är gammalt och behöver successivt bytas ut. Bara den närmaste tioårsperioden beräknas renoveringen kosta 200 miljoner kronor. Ledningarna är också i vägen vid olika byggprojekt i centrala Malmö. Det är dessutom en stor säkerhetsrisk om de nuvarande ledningarna eller pumpstationerna går sönder.
2. EMOT: Skitdyrt
Avloppstunneln riskerar att bli Malmö stads dyraste projekt någonsin, och landa någonstans på 1,5 - 2 miljarder kronor. Den investeringen ska vägas mot kommunens stora behov att exempelvis bygga nya skolor och bostäder i Malmö. Om avloppstunneln blir så dyr motsvarar det en höjning av VA-taxan med 50-65 kronor i månaden för varje villaägare i Malmö.
3. FÖR: Utsläppen till havet och kanalerna minskar
I dag forsar 400 000 kubikmeter orenat avloppsvatten ut i Malmös kanaler varje år. Nästan lika mycket strömmar ut i Sege å och i havet vid hamnen och utanför Limhamn. Framförallt är det kraftiga sommarregn som gör att avloppssystemet överbelastas. Till 90-95 procent är det regnvatten som sköljs ut i hav och kanaler, men en liten del är kiss och bajs. Enligt VA Syd skulle en avloppstunnel minska deras utsläpp (bräddningar) till kanalerna med 90 procent och till Sege å med 50 procent. Utsläppen av orenat vatten till havet i Limhamn påverkas däremot inte alls av en tunnel.
4. EMOT: Tunneln är inte nödvändig
Det finns ingen tvingande lag eller något domstolsbeslut som säger att Malmö måste bygga en avloppstunnel eller minska de orenade utsläppen. Flera andra städer i Sverige släpper ut mer orenat avloppsvatten (bräddningar) än vad Malmö gör. De senaste 20 åren har VA Syd minskat bräddningarna med 75 procent genom en mängd mindre och billigare åtgärder. Det går att fortsätta på den vägen och minska de orenade utsläppen - utan att bygga en tunnel.
5. FÖR: Bajstunneln blir ett avloppsmagasin
Tunneln är till för att transportera stadens avloppsvatten till reningsverket på Sjölunda. Men tunneln fungerar också som ett jättestort magasin, som vid ett skyfall kan sluka 80 000 kubikmeter vatten. Vid kraftiga regn minskar det risken för källaröversvämningar i närheten av tunneln, eftersom avloppsvattnet kan rinna ner i underjorden.
6. EMOT: Tunneln löser inte problemen
Avloppstunneln minskar problemen med källaröversvämningar i området runt Kronprinsen. Men tunneln löser inte översvämningsproblemen för hela Malmö. På samma sätt minskar tunneln utsläppen av orenat vatten till havet och kanalerna - men det upphör inte helt. Malmös kanaler blir kanske renare, men inte så rena att det går att bada där.
7. FÖR: Beprövad teknik
Tekniken för att bygga en tunnel av samma typ som Citytunneln är väl beprövad. Flera andra städer har borrat avloppstunnlar, några exempel är Chicago och Singapore. En lösning för att spara pengar kan vara att köpa en begagnad tunnelborrmaskin. Till exempel någon av de maskiner som just nu används för att borra de nya tunnelbanelinjerna under Köpenhamn.
8. EMOT: Billigare alternativ
VA Syd har i många år drivit frågan att de vill bygga en avloppstunnel. Alla deras utredningar leder fram till att tunneln är det bästa alternativet. Men i deras senaste utredning framgår att det finns en lösning som kostar ungefär en femtedel så mycket som tunneln men ger nästan samma effekt: att bygga utjämningsmagasin - stora, underjordiska betongbassänger - runtom i staden. En opartisk utredare, som inte bundit fast sig vid avloppstunneln, skulle kanske hitta en kombination av mindre lösningar som är billigare än att bygga en stor tunnel.
Läs alla artiklar om: Malmös avlopp
Gå till toppen