Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Lång ångerrätt i hopp om kassaklirr

Butikerna lockar med allt längre ångerrätt — i vissa fall kan du nu få fundera över ditt köp i ett helt år. Ett tecken på att kunderna blivit veligare? Nja, snarare ett försök att få oss att köpa mer.

Butiker är inte skyldiga enligt lag att ge sina kunder någon rätt att ångra ett köp och lämna tillbaka en vara inom en viss tid. De måste inte heller erbjuda någon bytesrätt.
Ändå har många butiksjättar de senaste åren förlängt sina öppet köp-perioder rejält. Elgiganten ger en månads betänketid, Clas Ohlson 90 dagar och Ikea och Intersport numera ett helt års ångerrätt.
— Vi har en otroligt tuff konkurrenssituation, överlag måste du som handlare anstränga dig mycket mer i dag än förut. Det tvingar fram nya argument för köp. Det här är ett, konstaterar Jonas Arnberg, chefsekonom på branschorganisationen Svensk Handel.
En generös ångerrätt gynnar den konsument som har svårt att bestämma sig, och gör det kanske enklare för den oärliga att "låna" hem varor. Men vetskapen om en lång betänketid kan paradoxalt nog också leda till fler spontaninköp.
— Det är ett sätt att tjäna mer pengar genom att minska köptröskeln, så att färre ska skjuta på köpet och i stället våga slå till på en gång, säger Robert Östling, forskare i nationalekonomi vid Stockholms universitet.
Gå till toppen