Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Låt inte konsultföretag som tjänar på spårvägsbygge påverka beslut

Spårvägsprojektet i Lund har med stor intensitet drivits av en liten skara politiker och tjänstemän inom Lunds kommun och Region Skåne. Mindre känt är de stora ekonomiska intressen inom det ”spårvägsindustriella komplexet” som ivrigt hejar på dessa politiker. Ledande är det lundabaserade konsultföretaget Trivector som fakturerat kommunen miljonbelopp för spårvägsutredningar. Mats Améen har nu bytt sida, från tjänsteman på Region Skåne till konsult på just Trivector. Det är inte konstigt att Améen är livrädd för att spårvägsprojektet skrotas till följd av en folkomröstning.
Améen tycks anse att politiker vet bäst när det gäller infrastrukturprojekt och att medborgarna kommer att inse detta när projektet väl är genomfört. Det finns gott om exempel på motsatsen. I Edinburgh finns ett misslyckat spårvägsprojekt som redan innan det inleddes utsattes för hård medborgarkritik. Den minnesgode lundabon kan också erinra sig det planerade ”Genombrottet”, en fyrfilig väg rakt genom Lunds centrum, som tack och lov stoppades av opinionen och ett par modiga politiker.
Planerna för genombrottet och spårvägen har närmast kusliga likheter och förhoppningsvis landar de på samma lyckliga sätt, nämligen i papperskorgen.
Det viktigaste argumentet för spårvägen är enligt Améen kapaciteten. Det stämmer att en 30 meter lång spårvagn har något högre kapacitet än en 24 meter lång buss såsom Malmöexpressen. Det intressanta är dock vilken kapacitet som behövs på den aktuella sträckan. Genom verklighetsfrämmande antaganden i kalkylerna försöker spårvägsivrarna påvisa att denna kapacitet behövs men nämner inte att, även med dessa antaganden, uppstår detta behov inte förrän någon gång 2040-2050.
På initiativ av det spårvägskritiska partiet Förnyalund anlitade kommunen oberoende experter som i denna fråga konstaterade ”Kapacitetsbehovet i sig motiverar dock inte att man etablerar en spårvägslösning redan nu, med tanke på att byggtiden är relativt kort”. Låt oss vara överens om en sak Améen: om spårvägen skulle behövas så ligger detta långt fram i tiden, bortom den horisont som nu går att överblicka.
Den av oss föreslagna busslösningen innebär naturligtvis inte att Clemenstorget ska byggas om till en vändslinga. Bussarna föreslås gå från lasarettet, via Kung Oskars väg och Spolegatan till den bussterminal som planeras byggas norr om stationen. Från denna bussterminal går de sedan via Laurentiigatan till lasarettet och vidare upp till Lundalänken.
Vi är helt överens med Améen om att det behövs högklassig kollektivtrafik till Brunnshög. Denna kan dock under överskådlig tid bestå av bussar av lämplig storlek som av miljöskäl drivs med elektricitet. Detta sparar hundratals miljoner kronor för Lunds skattebetalare som behövs mycket bättre inom skola och omsorg.
Frågan för politikerna i Lunds kommun är om man vill lyssna på de särintressen som Améen representerar eller lita på sitt eget förnuft och tillvarata lundabornas intressen. Vårt förslag är att skrota spårvägsplanerna antingen på eget bevåg eller efter en folkomröstning.
Anne Landin, Cecilia Holm och Börje Hed
Gå till toppen