Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Nöje

Nytänd Ternheim låter tankarna lätta

Vägen till Anna Ternheims nya album kantades av äventyr och sökande efter trygghet. Ett motsatspar, visst, men ett strävsamt gammalt par i alla fall.

Anna Ternheim fick tillräckligt med tid och fria händer för att hinna ifrågasätta om det verkligen är artist hon är och ska vara i fortsättningen. Svaret blev ja, resultatet blev albumet "For the young".Bild: Monika Manowska
Skriv ner namnen på alla New York-musiker du känner till. Vilket hamnar överst?
Knappast Anna Ternheims. Ändå har hon bott där i sju år, en låtskrivare med personligt perspektiv på tillvaron och stor publik i ... Sverige och Tyskland. I New York vet ingen vem hon är, och det tycker hon är rätt bra. Men det påverkar också hennes identitet som artist, den kanske inte är lika säker som om hon för jämnan syntes i de rätta barstolarna och tv-sofforna i Stockholm.
– Jag har inte hörts så mycket sedan förra albumet, säger hon, men det känns som att jag jobbat febrilt. Jag har testat nytt: skrivit låtar ihop med andra, gjort musik till en tysk film, producerat några tjejer i ett band. Men jag tappade bort lite av mitt huvud­spår. Det gick så långt att jag ställde mig frågande inför en ny platta: vad vill jag göra den här gången, vad har jag att säga?
Hon hittade rätt – det blev ett album inspelat i New York, med en udda sättning där gitarrfantomen Marc Ribot och multi­instrumentalisten Shahzad Ismaily samspelade med Tomas Hallonsten och Andreas Dahlbäck, trummisen som producerade Anna Ternheims två ungdomsalbum – men vägen dit var omständlig.
Som många andra kreativa människor tog Ternheim några steg bakåt – hon återvände till Stockholm, där hon under sex månader jobbade vidare på sina låtskisser – för att hitta framåt. Efter en sejour i Buenos Aires landade hon och hennes tillfälligt sammansatta band i Shahzad Ismailys nybyggda studio, där de hade sju dagar på sig att lägga grunderna för albumet.
Lite trygghet, lite äventyr.
– Andreas och jag pratade om hur vi skulle ta oss an låtarna utan att bara upprepa vad vi en gång gjort tillsammans. Att spela in i USA med amerikanska medmusiker, och tvinga honom in i situationer han inte var bekant med, gjorde hela skillnaden. Vi tillät saker att hända som ingen planerat.
Det låter djärvt, men det är nog den enda rimliga attityden om man jobbar med Marc Ribot och vill utvinna det bästa ur hans okonventionella musikuppfattning.
–  Jag tycker om att jobba med musiker som har sin egen ton. Jag kan inte säga åt en instrumentalist hur han ska spela, däremot hör man på tonspråket och karaktären vad det kan ge helheten. Det gäller att lyssna och vänta på idéer innan man bestämmer sig för hur man vill ha det. Man måste kanske tillåta ett kaos medan man söker sig fram.
Kaos är inte som många tror granne med konstnärsmyten, de är sambor. Men det är ingen dörr som Anna Ternheim knackar på när hon ska vara kreativ och formulera sig.
– Att vara kreativ hänger för mig inte alls ihop med ett galet eller kaos­artat liv. I perioder kan det vara kaos, jag kan fara och flänga och leta äventyr, men det är inte då som jag verkligen är produktiv. Då krävs rutiner, att jag känner mig lugn och trygg. Att må bra är bra för att hitta ett slags inre frid för det inre fokus som krävs för att sjunka in i det där man samlat på sig, säger hon om sin period i skrivarlyan i Stockholm förra året.
Men behovet av lugn handlar delvis om ett behov av kontraster. Uppbrott kan sporra det fria idéflödet, ge en gnista.
–  Bara att sätt sig på ett flygplan, sätta sig i rörelse, kan sätta igång en. Det är som om tanken lättar. Idéer kommer till mig, man släpper lite grann av bekymmer och tankar som hör en plats till. Det frigör en massa utrymme för nya saker. Någonting som vaknar när man kommer till miljöer där man inte känner igen sig. Tillbringar jag två månader i Buenos Aires så får jag stoff, träffar människor som ger mig historier. Fast historier finns förstås överallt, man behöver inte rastlöst jaga efter dem.
New York är annars klassisk mark för rastlös jakt.
– För mig är det ett själsligt hem, jag kan inte beskriva det på annat sätt. Men det är en stad man aldrig erövrar. Folk kommer inte dit för att slå rot, åldras bilda familj. Folk kommer för att göra något, för att de söker något,

Anna Ternheim

Femte albumet "For the young", hennes första på fyra år, gavs ut igår.
Sedan sist har hon bland annat skrivit musik till filmen "Agnes", i regi av Johannes Schmid, som får premiär nästa år.
Nog så överraskande är att hon gjort en duett med Jerry Williams till hans comebackplatta: låten "Far from any road" av The Handsome Family, känd från tv-serien "True detective".
Vårens turné får premiär på Malmö Live 19 februari.
Gå till toppen