Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Oatly: Domen är en förlust för folket

Marknadsdomstolen går på Svensk Mjölks linje och förbjuder den skånska havredryckstillverkaren Oatly att använda marknadsföring som ansetts svartmåla mjölk. Oatlys vd, Toni Petersson, menar att domen påverkar hela samhället negativt.

Toni Petersson, vd på Oatly.Bild: Jenny Leyman
– Forskarna är eniga om att vi bör öka intaget av vegetabilier både av hälso- och miljöskäl. Domen begränsar den offentliga debatten om detta och det är en förlust för mänskligheten, säger Toni Petersson.
Det var i oktober förra året som branschorganisationen Svensk Mjölk stämde den skånska havredryckstillverkaren Oatly, med huvudkontor i Malmö och tillverkning i Landskrona, för en reklamkampanj som ansågs misskreditera mjölk.
Kampanjen innehöll bland annat formuleringar som ”No milk. No soy. No badness” och ”It’s like milk, but made for humans”.
De senaste nio månaderna har Oatly inte använt sig av uttrycken de stämdes för. Domslutet får därför ingen direkt påverkan på marknadsföringen. Men på längre sikt tror Toni Petersson att beslutet kan få negativa konsekvenser för fler än Oatly.
– Tolkar vi domen rätt är det stora begränsningar i hur man får uttrycka sig. Som ett alternativ måste man få prata om originalet för att andra ska förstå skillnaden. Domen minskar möjligheterna för små företag att kommunicera radikalt.
Marknadsdomstolens beslut går inte att överklaga. Toni Petersson säger att Oatly kommer att agera i enlighet med domslutet.
– Vår marknadsföring riktar sig inte mot mjölk. Det handlar om våra produkter och den fakta som finns. Men vi kommer så klart att respektera domen.
Hittills verkar ”mjölkkriget” ha gynnat Oatly mer än Svensk Mjölk. Uppmärksamheten kring Oatly har ökat kraftigt det senaste året. Men enligt Toni Petersson beror det inte så mycket på tvisten med Svensk Mjölk, som på allmänhetens växande intresse för hälsa och miljö.
– Medvetenheten om hälsa och miljö ökar dramatiskt och det kan inte den här domen påverka. Den trenden har bara börjat. Nu får vi se hur folket dömer. Det ska bli intressant att följa.
Oatly har 85 anställda i Malmö och Landskrona och räknar med att omsätta cirka 350 miljoner kronor i år.
Gå till toppen