Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Skånska Oatly förlorar striden mot Svensk Mjölk

Striden mellan den skånska havredryckstillverkaren Oatly och branschföreningen Svensk mjölk är avgjord. Marknadsdomstolen går på Svensk Mjölks linje och förbjuder Oatly att använda marknadsföring som ansetts vara misskrediterande mot mjölk.

Toni Petersson, vd på Oatly.Bild: Jenny Leyman
Det var i oktober förra året som branschorganisationen Svensk Mjölk stämde den skånska havredryckstillverkaren Oatly, med huvudkontor i Malmö och tillverkning i Landskrona, för en reklamkampanj de ansåg var misskrediterande för mjölk.
– Vi ville veta om Oatlys marknadsföring var förenlig med marknadsföringslagen och det känns bra att vi nu har fått besked om vad som gäller,säger Jonas Carlberg, chef på LRF Mjölk, som skött stämningsansökan.
Marknadsdomstolen bifaller merparten av Svensk Mjölks sju yrkanden och förbjuder bland annat Oatly att använda formuleringarna ”No milk. No soy. No badness” och ”It’s like milk, but made for humans” i sin marknadsföring.
Oatly får heller inte hävda att havrebaserad mjölk skulle vara en mer hälsosam produkt än mjölk.
Marknadsdomstolens dom är förenad med ett vite om Oatly inte följer den. Oatly ska även ersätta Svensk Mjölk för rättegångskostnaderna på närmare 1,3 miljoner kronor.
– Det är klart att vi välkomnar att domstolen delar vår bedömning att den prövade marknadsföringen strider mot svensk lag. Svensk mjölk och svenska mjölkprodukter är nyttiga och en viktig del i en balanserad och hållbar kost, säger Jonas Carlberg.
Läs Oatlys vd, Toni Peterssons, kommentar här.
Gå till toppen