Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Svensk Mjölk vann mot Oatly

Marknadsdomstolen förbjuder företaget Oatly att använda marknadsföring som ansetts vara vilseledande och misskrediterande mot mjölk. Med domen har en lång och infekterad strid fått sitt slut.

Kriget i butikernas mejerikylar är avgjort. Svensk Mjölk vann målet mot Oatly. ARKIVBILD.Bild: Fredrik Sandberg/TT
Havredryckstillverkaren Oatly har använt sig av bland annat formuleringarna "No milk. No soy. No badness" och "It's like milk, but made for humans" i sin marknadsföring. Misskrediterande och vilseledande för konsumenterna, menade branschorganisationen Svensk Mjölk och stämde Oatly vid Marknadsdomstolen.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen