Ekonomi

Svensk Mjölk vann mot Oatly

Marknadsdomstolen förbjuder företaget Oatly att använda marknadsföring som ansetts vara vilseledande och misskrediterande mot mjölk. Med domen har en lång och infekterad strid fått sitt slut.

Kriget i butikernas mejerikylar är avgjort. Svensk Mjölk vann målet mot Oatly. ARKIVBILD.Bild: Fredrik Sandberg/TT
Havredryckstillverkaren Oatly har använt sig av bland annat formuleringarna "No milk. No soy. No badness" och "It's like milk, but made for humans" i sin marknadsföring. Misskrediterande och vilseledande för konsumenterna, menade branschorganisationen Svensk Mjölk och stämde Oatly vid Marknadsdomstolen.
När domen, efter en drygt årslång rättsprocess, nu fallit så visade det sig att Marknadsdomstolen gick på Svensk Mjölks linje i merparten av yrkandena. Några lämnades dock utan bifall, men Jonas Carlberg, chef för LRF Mjölk där Svensk Mjölk ingår, är ändå nöjd på det stora hela.
— Vi välkomnar att domstolen delar vår bedömning, säger Carlberg.
Han lyfter särskilt fram det faktum att domstolen konstaterar att Oatlys marknadsföring varit både vilseledande och misskrediterande mot mjölk.
— Det är ju mycket ovanligt att domstolen uttrycker sig så starkt, säger Carlberg.
Oatly får inte heller hävda att havredryck skulle vara en mer hälsosam produkt än mjölk.
Toni Petersson, vd för Oatly, säger att företaget redan har tagit bort flera av de formuleringar i sin marknadsföring som man nu fått bakläxa på i Marknadsdomstolen. Men han konstaterar att det är vissa saker som Oatly inte längre kan säga.
— Vi kommer att respektera domen, även om vi tycker att den är väldigt olycklig, säger Petersson.
Han menar att domen begränsar Oatlys möjligheter att kommunicera med konsumenterna.
Marknadsdomstolens dom är förenad med ett vite om inte Oatly följer domen. Varje enskild formulering som Marknadsdomstolen förbjuder kostar Oatly 2 miljoner kronor att använda.
Dessutom ska Oatly ersätta Svensk Mjölk för rättegångskostnader på närmare 1,3 miljoner kronor.
Marknadsdomstolens dom går inte att överklaga.
Gå till toppen